Page 26

NMT Magazine 3, september 2016

Filipijnen, Vietnam en Taiwan steeds belangrijker in de scheepsbouw 2015 was voor de meeste grote scheepsbouwlanden al een zwaar jaar, en 2016 is tot nu toe nog pittiger. In Azië ging echter een drietal landen tegen de neerwaartse trend in. Vietnam, de Filipijnen en Taiwan wisten hun marktaandeel in de nieuwe orders te vergroten tot het hoogste aandeel tot nu toe. 4,4% van alle orders, gemeten in CGT (Compensated Gross Tonnage). Het ging om 139 schepen in totaal. Het is tijd om eens wat meer aandacht aan deze drie landen te besteden. Filipijnen; vierde scheepsbouwnatie in de wereld Van de drie genoemde landen zijn de Filippijnen veruit het grootste qua productie. Het land is inmiddels de vierde scheepsbouwnatie in de wereld, na China, Korea en Japan. De output in de Filipijnen komt vooral voor rekening van twee grote werven die in buitenlands eigendom zijn: het Koreaanse Hanjin in Subic en het Japanse Tsuneishi Cebu in Balamban. Het orderboek van Hanjin bestaat voornamelijk uit zeer grote containerschepen (tot wel 20.600 TEU capaciteit), LPG tankers en wat olietankers. De werf van Tsuneishi is daarentegen volledig gespecialiseerd in bulkers. Van een wat kleinere schaal is de Filipijnse werf van het Australische Austal, ook in Balamban gevestigd. Hier worden snelvarende crewboats voor de offshore industrie en catamaran ferries gebouwd. Tot slot heeft het Singaporese Keppel nog een grote reparatiewerf in Subic. 26 Tekst: Ralph Dazert De Filipijnse overheid probeert de groei van de scheepsbouw verder te stimuleren door het bieden van belastingvoordelen aan scheepsbouwers en het creëren van Speciale Economische Zones. Buitenlandse werven mogen bovendien voor 100% eigenaar zijn van hun Filipijnse vestiging. Veel van de bestaande afspraken op het gebied van de scheepsbouw zijn echter toe aan vernieuwing. Ook zijn er veel problemen met gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel en valt op veel locaties nog een hoop te bereiken op het gebied van arbo en milieu. Vietnam: diverse buitenlandse spelers actief Over de Vietnamese scheepsbouw is bij veel van de leden van NMT waarschijnlijk wat meer bekend dan over de andere twee hier besproken landen. Dit is natuurlijk niet onlogisch, gezien de grote aanwezigheid van Damen in dit land. De Song Cam-werf is hier het bekendste voorbeeld van. Naast Damen zijn er nog meer buitenlandse spelers actief in Vietnam: de Koreaans-Vietnamese joint venture Hyundai Vinashin is qua output in CGT de grootste TRADE


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above