Page 27

NMT Magazine 3, september 2016

27 Opleveringen Filippijnen, Taiwan & Vietnam 2006-2015 (CGT x 1.000) en marktaandeel Opleveringen Filippijnen Opleveringen Vietnam Opleveringen Taiwan Marktaandeel Ph-TW-Vn in wereld werf in Vietnam. In aantallen schepen is Damen de grootste. Andere buitenlandse spelers in Vietnam zijn het Franse Piriou, het Noorse Vard en het Singaporese Triyards (eigenaar van Strategic Marine en Saigon Shipyard). Er zijn ook diverse lokale partijen, die vooral kleine vracht- en tankschepen bouwen. Dunq Quat shipyard, eigendom van Petrovietnam, is qua productiecapaciteit de grootste lokale werf. De werf bouwt met name schepen en platforms voor de offshore olie- en gasindustrie. Naast het Vietnamese succes van Damen valt de laatste tijd vooral Triyards op in positieve zin. Na de overname van Strategic Marine heeft de onderneming nu twee werven in Vietnam, waarvoor dit jaar een groot aantal zeer diverse opdrachten is binnengehaald. Hier zaten ook twee snelle catamaran-ferries voor Rederij Doeksen tussen. Taiwan: relatief veel kennis over werken met geavanceerde materialen De scheepsbouw in Taiwan bestaat al langer dan in de hiervoor besproken landen. De industrie is sterk geconcentreerd rond de China Shipbuilding Corporation (CSBC), een voormalig staatsbedrijf, sinds 2008 in private handen. CSBC heeft twee werven, een in Kaohsiung en een in Keelung. Het orderboek van CSBC bestaat hoofdzakelijk uit kleinere containerschepen, plus enkele zeer grote containerschepen, zware ladingschepen en enkele tankers. Vooral de kleinere containerschepen tot 3000 TEU (‘feeders’) doen het goed. Deze schepen zijn deels besteld STATISTIEK door lokale partijen zoals Evergreen. Naast CSBC zijn er nog enkele kleine werven die zich vooral richten op de bouw van sleepboten, vissersschepen en aanverwant tonnage zoals reefers voor vis. Sommigen van deze werven, waaronder Lung Teh en Jong Shyn, hebben ook goede opdrachten van de Taiwanese marine voor de bouw van snelvarende patrouilleboten en aanvalsboten. De Taiwanezen willen in de toekomst ook de grotere en complexere oorlogsschepen steeds meer zelf gaan bouwen. Taiwan is ook een prominent land op het gebied van de grote jachtbouw. In 2015 nam het land de zesde plaats in wereldwijd qua orderboek, met 53 jachten in aanbouw met een gemiddelde lengte van 30 meter. Prominente Taiwanese werven op dit gebied zijn Ocean Alexander en Horizon Yachts. Door het werk voor de jachtbouw en de marine is er in Taiwan ook relatief veel kennis over werken met geavanceerde materialen, zoals Fibre Reinforced Plastics (FRP) en andere composieten. Conclusie In de schaduw van de drie grote Aziatische scheepsbouwnaties hebben de Filipijnen, Vietnam en Taiwan zich ontwikkeld tot scheepsbouwlanden van belang. Onderling is er veel verschil in de mate van buitenlandse inmenging en technologische ontwikkeling. Niettemin loont het zeker de moeite om deze drie landen in de gaten te blijven houden. “In Azië gingen deze landen Meer informatie tegen de neerwaartse trend van andere scheepsbouwlanden in” Ralph Dazert Market Analyst T 088 44 51 023 E dazert@maritimetechnology.nl 2.500 2.000 1.500 1.000 500 0 6,0% 5,0% 4,0% 3,0% 2,0% 1,0% 0,0% 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above