Page 31

NMT Magazine 3, september 2016

31 Op zoek naar kansen in de markt Meer informatie Ralph Dazert Market Analyst T 088 44 51 023 E dazert@maritimetechnology.nl Foto: Feadship marktontwikkelingen Het is weer die tijd van het jaar: veel mensen in onze achterban zijn bezig met hun prognoses voor volgend jaar. Dit jaar is dat bijzonder lastig, met de huidige slechte markomstandigheden in het achterhoofd. Ook ik krijg vragen uit onze achterban: “Waar gaat het heen? Waar gebeurt nog wél wat?” Die laatste vraag is niet zo gek. De cijfers liegen er namelijk niet om: de orderintake tot dusver dit jaar is ronduit bedroevend: volgens onderzoeksbureau Clarkson zijn er tot en met eind juli 2016 slechts 256 nieuwe schepen besteld, tegen 1597 schepen in heel 2015. Hoewel de cijfers nog wel wat bij zullen trekken, moet de industrie waarschijnlijk verwachten dat de orderintake over heel 2016 minder dan de helft wordt van de oogst van 2015, die op haar beurt alweer beduidend lager was dan die van 2014. De pijn zit hem vooral in de overcapaciteit op het gebied van lading vervoerende schepen zoals bulkers, containerschepen en tankers, plus de mineurstemming in de offshore. Zowel werven als de toeleverende sector ondervinden hier de nodige last van en dat zal nog wel even zo blijven, vrees ik. Toch zie ik een aantal segmenten dat het wél goed doet. Uiteraard denk ik dan aan de cruisemarkt. Verder natuurlijk aan de grote jachtbouw, waarin een aantal Nederlandse werven zeer succesvol is en flink aan de weg timmert qua vernieuwing en uitbreiding van de productiecapaciteit. Maar er is meer: zo zien we een sterk herstel van de visserij. Na orders voor grote schepen in het buitenland zijn er dit jaar ook al diverse orders in Nederland te noteren. Tot nu toe vooral voor de export, het wachten is nog op orders uit eigen land. In de offshore wind (zie pagina 32) zien we dat er een opschaling nodig is van de schepen, omdat de windmolens steeds groter en zwaarder worden. Hier gaan nieuwbouworders uit komen voor minstens enkele installatieschepen, wellicht al op korte termijn én lopend op LNG. Uiteraard zijn wij als NMT zeer blij met schepen op LNG, in het kader van onze focus op duurzaamheid. In dat kader is het ook goed om te melden dat ratificatie van het ballastwaterverdrag wederom dichterbij is gekomen (al ben ik me ook bewust, dat we dat vaker hebben gezegd). Een andere duurzame technologie die het goed doet, is hybride voortstuwing. Vooral bij slepers en in de binnenvaart zien we dit steeds meer. In deze onzekere tijden zal het ook niemand verbazen dat de markt voor oorlogsschepen en andere schepen voor overheidstaken sterk is. De groei van de vloten van diverse Aziatische landen mag bekend worden verondersteld, maar vlak ook de Europese markt niet uit: er lopen diverse grote vlootvernieuwingsprojecten waarover binnenkort een besluit moet worden genomen. Wordt het makkelijk volgend jaar? Nee. Maar er is nog steeds het nodige te doen voor wie goed zoekt en zich kan onderscheiden, bijvoorbeeld met duurzame oplossingen. “Wordt het makkelijk volgend jaar? Nee. Maar er is nog steeds het nodige te doen”


NMT Magazine 3, september 2016
To see the actual publication please follow the link above