Page 28

NMT Magazine 1, januari 2017

De ferrymarkt: een lichtpuntje in donkere scheepsbouwtijden In de huidige scheepsbouwmarkt is het goed zoeken naar nichemarkten die nog goed lopen. Waar is er licht in donkere dagen? Deze keer kijkt NMT naar de ferrymarkt. Hoe ziet de vloot er uit? De ferryvloot is goed voor ruim 1 procent van de totale wereldvloot. Relatief is de ferrymarkt dus vrij klein, maar wel zeer interessant omdat het relatief kostbare schepen zijn voor hun omvang. De productie van ferry’s was in de laatste tien jaar verdeeld over 224 werven, een zeer gefragmenteerde markt dus. Het hoge aandeel schepen van meer dan 30 jaar oud geeft aan dat er ook nog meer dan voldoende potentieel voor vlootvernieuwing is. De ferryvloot bestaat uit veel kleine schepen: bijna een derde van de vloot (2.247 schepen) is kleiner dan 1.000GT. Nog eens 835 schepen meten tussen de 1.000 en 5.000GT. Al met al waren er slechts 513 grote ferry’s boven de 10.000GT aan het begin van 2016. Het zwaartepunt ligt dus bij kleinere veerboten voor lokale routes. Herstel van de vraag naar nieuwbouw Clarkson telt alleen al in 2016 52 nieuwe ferry-orders wereldwijd met een totaal tonnage van zo’n 500.000 GT. De sector zit daarmee duidelijk weer in de lift, al zal het nog wel even duren voordat de aantallen van topjaar 2005 (900.000 GT aan orders) worden geëvenaard. Het totale orderboek aan ferry’s bedroeg begin december 2016 volgens Clarkson 106 schepen van in totaal 1 miljoen GT. 28 Tekst: Ralph Dazert Door de aantrekkende transportvraag, lagere bunkerprijzen en de invoering van de Sulphur Emission Control Areas (SECA’s) in Europa en Noord-Amerika per 1 januari 2015, zien veerdienstreders op deze continenten eindelijk weer aanleiding tot het bestellen van nieuwbouwschepen. Vooralsnog betreft het vooral kleinere veerboten voor lokale lijnen, maar in aantal zijn dit er behoorlijk veel en het potentieel voor vlootvernieuwing is nog zeer groot. Daarbij worden deze lokale ferry’s steeds vaker uitgerust om op LNG te kunnen varen of hebben zij bijvoorbeeld een combinatie van dieselmotoren met batterijbanken. Een enkele lokale veerboot vaart zelfs al volledig elektrisch. In veel gevallen is er ook een vorm van financiële ondersteuning voor schoner varen beschikbaar gesteld vanuit de overheid. De retrofitmarkt voor met name de inbouw van zwavelscrubbers krijgt ook de nodige opdrachten uit de ferrysector. Hier en daar zien we ook ombouw van bestaande veerboten om op LNG te kunnen varen. China en Japan Naast de bekende Westerse landen zijn China en Japan de andere twee belangrijke landen voor de ferrybouw. Japan heeft een uitgebreid binnenlands veerdienstnetwerk met schepen van hoge kwaliteit die op gezette tijden vervangen moeten worden. TRADE Foto: Damen Shiprepair Harlingen


NMT Magazine 1, januari 2017
To see the actual publication please follow the link above