Page 29

NMT Magazine 1, januari 2017

29 Vloot Aantal schepen Bruto tonnage (GT) Aandeel in GT Wereldferryvloot met IMO nummer 3.857 17.035.456 100% Ferry’s 1-10 jaar oud (2006-2015) 783 4.348.314 25,5% Ferry’s ouder dan 30 jaar (opgeleverd voor 1986) 1.208 3.221.102 18,9% Wereldferryvloot met IMO nummer, inclusief snelvarende passagierscatamarans, per 1/1/2016. Bron: IHS Fairplay, januari 2016 De rijzende ster in de ferrymarkt is echter China. De laatste jaren moesten de Chinezen Italië voor zich dulden in de ranglijst, maar inmiddels zijn ze doorgeschoven naar de eerste plaats voor wat betreft opgeleverd ferrytonnage . Begin december 2016 hadden Chinese werven volgens Clarkson zeker 41 ferries in hun orderboeken, variërend van grote ropaxen (roro-passenger) tot lokale ferries en snelvarende catamarans. De laatste tijd hebben Chinese werven ook enkele grote exportorders binnengehaald van prominente Europese veermaatschappijen. Een zorgwekkende ontwikkeling, al moet nog wel gaan blijken of de Chinezen inmiddels de gewenste kwaliteit en levertijd voor dit soort schepen kunnen behalen. Eerdere ervaringen op dat gebied waren niet altijd positief. In dit verband is het ook interessant om te zien dat Zuid-Koreaanse werven niet meer meedoen in de markt voor ropaxen, nadat zij eerder diverse exportorders voor deze schepen hadden. STATISTIEK Indonesië en de Filippijnen Twee belangrijke opkomende ferrymarkten tot slot zijn Indonesië en de Filippijnen. Deze landen zijn nog steeds voornamelijk het domein van tweedehands veerboten uit Japan, die vaak slecht onderhouden zijn en met enige regelmatig vergaan, met afschuwelijke gevolgen. Daar is verandering in aan het komen. In de Filipijnen zijn inmiddels reders opgestaan die nieuwbouwschepen bestellen in Japan, vaak daarbij op enige wijze financieel ondersteund door de Japanse overheid. De Indonesiërs zijn inmiddels enige jaren bezig met het zelf bouwen van moderne veerboten. Hierbij is veel kennis en kunde van buitenaf nodig, ook een kans voor het Nederlandse bedrijfsleven. Tot slot praat de Zuid-Koreaanse overheid al enige tijd over een groot investeringsprogramma in nieuwe veerboten, vooral bedoeld als ondersteuning voor de noodlijdende werven in het land. Inmiddels is een eerste order uit deze campagne geplaatst. U ziet het: in de ferrymarkt is genoeg te doen, alleen zal het wel dringen worden nu zoveel werven en toeleveranciers om werk verlegen zitten. “In de ferrymarkt is genoeg te doen, alleen zal het wel dringen worden” Meer informatie Ralph Dazert Market Analyst T 088 44 51 023 E dazert@maritimetechnology.nl


NMT Magazine 1, januari 2017
To see the actual publication please follow the link above