Page 10

NMT Magazine 2, mei 2017

10 advertorial Ship’s Equipment Center Groningen Ship’s Equipment Center Groningen BV (SEC) is in 1890 opgericht en maakt onderdeel uit van de Central Industry Group (CIG). SEC heeft zijn productie en test faciliteiten gevestigd in de stad Groningen. Door zijn lange historie en uitgebreid leveringspakket is SEC uitgegroeid tot een vooruitstrevend en onderscheidend bedrijf op het gebied van deck equipment, aktief in alle sectoren van de international scheepsvaart. De scheepslieren worden middels twee brandlabels op de markt gebracht; anker (verhaal)lieren, kaapstanders en mooring lieren worden verkocht onder brandlabel Ten Horn terwijl sleeplieren, visserij lieren, offshore lieren en lieren voor speciale toepassingen onder het brandlabel Ridderinkhof worden verkocht. Daarnaast is SEC eigenaar van het pool anker® patent, waarbij onder eigen productie pool recent ankers tot 21 ton zijn geleverd. In de meer dan 100 jaar hebben een groot aantal scheepsoperators en scheepswerven wereldwijd voor SEC gekozen omdat Ten Horn en Ridderinkhof lieren zich onderscheiden vanwege hun concurrerende total cost of ownership. Dit wordt mede bereikt doordat de Ten Horn en Ridderinkhof produkten vergaand gestandaardiseerd, eenvoudig en degelijk van opzet zijn. Daarnaast kiezen klanten meer en meer voor SEC vanwege een goed opgeleid en wereldwijd opererend service netwerk zodat klanten meer en meer ontzorgd worden. Vanwege de aquisitie van Ridderinkhof in 2016 is onlangs een intern standaardisatie project afgerond met als doel om de synergie tussen beide produktgroepen wat betreft kennis en kwaliteit verder uit te nutten. Eén en ander heeft geresulteerd in een verdergaande overlap in standaardisatie en heeft de individuele kwaliteit van beide productgroepen op een nog hoger plan gezet. Deze synergie heeft inmiddels geleidt tot een aantal spraakmakende projecten. Voor een Chinese eindklant wordt op dit moment onder klasse een Ten Horn ankerverhaallier met een kettingmaat van 81 dam geproduceerd. De lier is bestemd voor een nieuwbouw tanker geschikt voor een omgevingstemperatuur van -50°C. De tanker zal worden ingezet op nieuwe vaarroutes over de Noord die door de opwarming van de aarde langzaam vrij komen. Daarnaast is door een Turkse werf een serie frequentie geregelde sleeplieren voor escort bedrijf in opdracht gegeven. Doorslaggevend argument om deze opdracht te gunnen is het feit dat SEC als enige de zeer korte bouwtijd van de werf kon garanderen mede omdat SEC als één van de weinige lierenbouwers in-house frequentie geregelde liersystemen levert. Elk system wordt door SEC in house gebouwd en voor afl evering op de betreffende lier met eigen testfaciliteiten tot 200T trekkracht getest, waar nodig in bijzijn van de bekende klasse buro’s. Dit garandeert de werf dat deze bij afl evering een correct werkend system geleverd krijgt en garandeerd een inbedrijfstelling aan boord die – vaak onder tijdsdruk van de werf - tot het absolute minimum wordt beperkt. Voor een Nederlandse werf en eindklant werd onlangs opdracht gekregen voor het leveren van een tweetal sleepboten. Doorslaggevend argument voor werf en eindklant om de opdracht te gunnen is de hoge mate van service van SEC Groningen, noodzakelijk omdat de schepen contractueel onder een strak regime voor lange termijn zijn vastgelegd. Eind 2016 werd voor Holland Shipyards met eindklant Iskes Towing een frequentie geregelde escort sleeplier opgeleverd voor de nieuwbouw Telstar, een Eddy tug welke door een slim scheepsontwerp uitermate geschikt is voor de smalle zeesluizen van IJmuiden. Om de performance van de tug tot zijn recht te laten komen werd SEC gekozen vanwege het beschikbaar hebben van een zeer compacte maar uiterst sterke lier (40 ton trekkracht / remkracht 250 ton). In het concept is daarnaast gekozen voor een back-up frequentiegeregelde aandrijving van 120 kWe. zodat inzetbaarheid van de lier te allen tijde gegarandeerd is. Desgewenst kan via internet op elk gewenst moment en tegen een vooraf afgesproken protocol in het liersysteem ingelogd worden om mogelijke elektrische storingen voor de bemanning te kunnen lokaliseren en te voorzien van software updates.


NMT Magazine 2, mei 2017
To see the actual publication please follow the link above