Page 11

NMT Magazine 2, mei 2017

11 COLUMN Chinese ambities vormen serieuze bedreiging Op 2 maart 2017 organiseerde SEA Europe voor het eerst een ‘Maritieme Technologische Conferentie’ in Brussel. Meer dan 200 deelnemers uit de maritieme sector en de Europese instellingen bezochten de conferentie, waar de aandacht gevestigd werd op de huidige uitdagingen van de maritiem-technologische sector. Denk hierbij aan de bijdrage van de sector aan het milieuvraagstuk, de digitale toekomst van de scheepvaart, de aanhoudende concurrentiedruk vanuit Azië, de noodzaak tot een global level playing field en de permanente uitdaging om de juiste arbeidskrachten te vinden. Concurrentiedruk Azië De meeste aandacht ging uit naar de aanhoudende concurrentiedruk vanuit Azië en de noodzaak voor de sector en Europa om hier adequate oplossingen voor te vinden om de maritiem-technologische sector in Europa te houden. In zijn toespraak verwees de Belgische professor Jonathan Holslag – een autoriteit qua kennis over China en speciaal raadgever van Vice-Commissievoorzitter Frans Timmermans – naar China’s economische ambities om tegen 2025 marktleider hoogtechnologische scheepsbouw en scheepsuitrusting te worden. Dit beleid komt tot uitdrukking in een aantal recente documenten zoals Made in China 2025, China Manufacturing 2025 en One Belt, One Road. De toespraak van professor Holslag werd gevolgd door een debat, waaraan ook NMT-voorzitter en SEA Europe vice-voorzitter Hans Voorneveld deelnam. Tijdens het debat benadrukten alle deelnemers dat de Europese instellingen waakzaam moeten blijven voor de Europese scheepsbouw en maritieme toeleveranciers – beide van strategisch belang voor Europa – om te voorkomen dat hetzelfde zou gebeuren als destijds met de cargoscheepsbouw, die intussen nagenoeg volledig is verdwenen uit Europa. EU-China Scheepsbouwdialoog De conferentie hielp ook bij de voorbereiding van de 6e EU-China Scheepsbouwdialoog, die plaatvond in Beijing op 28 maart 2017. Hier gaven zowel Chinese autoriteiten, de Europese Commissie en SEA Europe verschillende voorbeelden van concrete problemen die Europese scheepswerven en toeleveranciers ervaren tijdens het zakendoen in of met China, zoals de beperkte toegang voor Europese scheepsuitrusting op de Chinese markt, de gebrekkige rechtszekerheid op de Chinese markt of de aanhoudende staatssteun in het voordeel van Chinese scheepsbouwers. Uitnodiging Via zijn lobby- en vertegenwoordigingswerk in Brussel, draagt SEA Europe bij tot de bewustwording van de noden en uitdagingen van de Europese maritiem-technologische sector. Via NMT houden wij u op de hoogte van ontwikkelingen. Andersom is het voor ons ook van groot belang goed op de hoogte te zijn van de uitdagingen van de bedrijven. Ik nodig u daarom van harte uit voor onze bijeenkomsten. Update vanuit Brussel Meer informatie Christophe Tytgat Secretaris-generaal SEA Europe T +32 (0)223 027 91 E ct@seaeurope.eu “Europese instellingen moeten waakzaam blijven voor de Europese scheepsbouw en maritieme toeleveranciers”


NMT Magazine 2, mei 2017
To see the actual publication please follow the link above