Page 29

NMT Magazine 2, mei 2017

29 3,000 2,500 2,000 1,500 1,000 500 0 STATISTIEK 2014 2015 2016 million euro € 1,587 € 931 € 2,956 € 2,447 total export € 2,365 € 1,725 total export total export in de sector. Vooral de garnalenvissers deden goede zaken. Zij zijn dan ook een heel aantal orders voor nieuwbouwschepen aan het voorbereiden, die in 2017 hun beslag moeten gaan krijgen. In 2016 werden er zes vissersschepen in Nederland besteld, voornamelijk door buitenlandse partijen en buitenlandse deelnemingen van Nederlandse vissers. Daarnaast waren het toptijden voor de reparatie en modernisering van de bestaande visserijvloot. Voor het continueren van de successen in de visserij is het wel van zeer groot belang dat Nederlandse vissers hun Britse quota niet kwijtraken door het uittreden van Groot- Brittannië uit de EU. Iets rustiger jaar voor de superjachtbouw Het aantal nieuwe orders in de wereldwijde superjachtenbouw viel wat tegen in 2016. Ook Nederlandse werven moest hard knokken voor nieuwe opdrachten. Jachtbouwers scoren steeds vaker een opdracht uit Azië, maar het leeuwendeel van de orders komt de laatste tijd uit Noord-Amerika en die markt is zwaar bevochten. Niettemin is het totale orderboek van de Nederlandse superjachtenbouwers op peil gebleven met 66 schepen van meer dan 24 meter lang met een geschatte totale waarde van ruim 4,4 miljard Euro. Werven blijven investeren in uitbreiding van hun productiecapaciteit om mee te kunnen dingen naar steeds grotere schepen. Ons lid Royal van Lent kondigde zelfs de bouw van een compleet nieuwe werf in het Amsterdamse havengebied aan. Voor de komende tijd is het voor de jachtbouwers van belang dat de prijzen van olie en andere grondstoffen aantrekken, dat er politieke stabiliteit is in een aantal belangrijke markten en dat de Aziatische nieuwe rijken het bezit van een superjacht normaal gaan vinden. Zeescheepsreparatie: keiharde concurrentie De Nederlandse zeescheepsreparatiesector liet in 2016 omzet- en banenverlies zien. De omzet daalde met zo’n 21 procent naar €444 miljoen, terwijl het totaal aantal banen (vaste medewerkers Orderboek zeescheepsnieuwbouw en inleenkrachten) daalde met bijna 8 procent naar 2.058 personen. Oorzaken waren een verdere terugloop van werk uit de offshore, aanhoudend lage vraag naar reguliere reparatie en het nog altijd uitblijven van de verwachte grote vraag naar retrofits met zwavelscrubbers en ballastwater behandelingsapparatuur. Ingrepen in het personeelsbestand konden daarom niet uitblijven. De slechte markt is vooral goed merkbaar bij grote werven. Enkele kleinere reparatiewerven deden het relatief goed met specialistische klussen. Ook voor 2017 gaat waarschijnlijk gelden dat de concurrentie moordend blijft en dat verdere ingrepen bij sommige werven niet uitgesloten kunnen worden. Toeleveranciers krijgen ook klappen De Nederlandse maritieme toeleveringsindustrie is zoals bekend zeer internationaal georiënteerd en had daardoor wel degelijk last van de terugval in de Aziatische scheepsbouw. Bovendien zijn de opdrachten uit de offshore opgedroogd. Positievere markten waren de bouw van cruiseschepen, de marinebouw, de ferrysector, de grote jachtbouw en diverse schepen voor de overheid. De totale omzet daalde van 4,2 miljard naar 3,5 miljard euro. Diverse grote partijen in de sector hebben dan ook forse maatregelen moeten nemen. Het vaste personeelsbestand bij maritieme toeleveranciers daalde met zo’n 1.000 personen naar circa 17.000. Ook het aantal inleenkrachten daalde van ruim 2.200 naar circa 1.600. 2017 wordt ook bijzonder uitdagend, al begint het er wel op te lijken dat de bodem is bereikt in een aantal marktsegmenten. Jaarverslag 2016 Wilt u meer weten over de Nederlandse maritieme technologie in 2016, download dan het Netherlands Maritime Technology Jaarverslag 2016 op www.maritimetechnology.nl/sectorinformatie of vraag een exemplaar via info@maritimetechnology.nl. “Wereldwijde scheepsbouwcrisis laat Nederland niet ongemoeid” Meer informatie Ralph Dazert Market Analyst T 088 44 51 023 E dazert@maritimetechnology.nl


NMT Magazine 2, mei 2017
To see the actual publication please follow the link above