Page 36

NMT Magazine 2, mei 2017

36 HUMAN CAPITAL Een gezamenlijke academy voor maritieme bedrijven Tekst: John Ekkelboom Gebruik maken van elkaars trainingsprogramma Zeven lidbedrijven gaan hun academies openstellen zodat hun medewerkers er onderling gebruik van kunnen maken. Later dit jaar kunnen ook andere maritieme bedrijven zich aansluiten bij deze overkoepelende Netherlands Maritime Academy, onder leiding van Netherlands Maritime Technology. Het doel is om de sector in ons land In de Human Capital Commissie van NMT kwamen zeven lidbedrijven enige tijd geleden tot de conclusie dat het zonde is dat zij allemaal een eigen academy hebben met veel overlap. Zij vroegen zich af of het niet veel verstandiger zou zijn om de handen ineen te slaan en onderling gebruik te maken van elkaars trainingen en cursussen. “We vonden het nogal inefficiënt dat een bedrijf iets verderop gelijksoortige trainingen geeft als wij, terwijl die klasjes met medewerkers vaak lang niet vol zitten. Door dit voortaan samen te doen, krijg je grotere klassen en kun je ook nog eens onderling van elkaar leren”, licht Arold de Vries toe. Hij is directeur HR & Corporate Affairs bij Damen Shipyards in Gorinchem en een van de initiatiefnemers van de nieuwe Netherlands Maritime Academy (NMA). Plusport-software Inmiddels zijn de ideeën van de zeven grote maritieme bedrijven uitgewerkt onder leiding van Professional Training Manager Elena Stroo-Moredo. “Wij willen als branchevereniging graag de kartrekker zijn, want we zien in deze samenwerking grote voordelen voor de hele sector.” Stroo-Moredo probeert de uitvoering van het plan in goede banen te leiden. Zo is ze volop bezig met de implementatie van de Plusport-software waarmee de deelnemers hun trainingen naar elkaar kunnen openstellen. “Het is een soort Facebook. Als het ene bedrijf iets wijzigt in zijn cursussenaanbod, krijgen andere deelnemers dat direct te zien. En medewerkers kunnen zich direct via de academy van hun eigen bedrijf aanmelden voor een cursus bij ieder NMA-lid. Uiteraard bepaalt elk bedrijf zelf welke trainingen het wil delen.” Beter profileren Wouter van de Loo, die als HR-director bij Alewijnse in Nijmegen nauw betrokken is bij de totstandkoming van de Netherlands Maritime Academy, benadrukt dat de nieuwe academy vooral niet financieel gedreven is. “Misschien dat we iets op kosten besparen, maar het gaat ons er vooral om dat we op een slimmere manier goed onderwijs geven door de gezamenlijke inspanningen op dat naar een hoger niveau te tillen. Bron: Alewijnse Marine


NMT Magazine 2, mei 2017
To see the actual publication please follow the link above