Page 40

NMT Magazine 2, mei 2017

‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’ hebben een lengte van 70 meter, zijn 17 meter breed en hebben een diepgang van 2,60 meter INNOVATIE 10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk Monofuel LNG en innovatieve warmteterugwinning in nieuwe veerboten van Doeksen In 2018 worden de schepen in Harlingen te water gelaten en heten 40 dan ‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’. Ze hebben een lengte van 70 meter, zijn 17 meter breed en hebben een diepgang van 2,60 meter. De dienstsnelheid bedraagt 14 knopen en de schepen bieden plaats aan 64 auto’s en 600 passagiers. De twee LNG-motoren van leverancier MTU – één in elke romp – zorgen samen met de lichtgewicht aluminium rompvorm voor een laag energieverbruik en een stevige reductie van de uitstoot (-11% CO2, -90% NOx, -95% fijnstof, geen SOx). Innovatief zijn twee installaties achter beide motoren. Deze winnen de restwarmte van uitlaatgassen en motorkoelwater terug. Die warmte wordt via enkele tussenstappen omgezet in elektriciteit, die wordt opgeslagen in twee grote accu-banken. Bij het manoeuvreren van het schip wordt deze elektriciteit gebruikt voor aandrijving van de elektrische boegschroeven. Efficiency In 2000 werd in Noorwegen ‘s werelds eerste ferry op LNG in gebruik genomen. Het veer de Glutra vaart op een route in de buurt van Trondheim. “Toen hebben we ons al georiënteerd op LNG”, vertelt directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. “Maar als we in die tijd op LNG zouden zijn overgestapt, hadden we het LNG altijd uit het buitenland moeten halen. Er was in Nederland namelijk geen infrastructuur. Ja, dat is dan echt een showstopper.” Een andere mogelijkheid zou een dual-fuel verbrandingssysteem zijn, zoals bijvoorbeeld Wärtsila dat aanbiedt, en dat zowel op LNG als op dieselolie kan draaien. “Dan ben je dus wel verzekerd van brandstof, maar ben je niet zo milieuvriendelijk als je zou willen”, constateert Melles. Een elektrische aandrijving, zoals rederij Teso heeft bij Texel, dat is voor Doeksen minder efficiënt. “Ons vaarprofiel is heel anders. We hebben een veel langere vaarroute en manoeuvreren minder frequent dan Teso. Wij varen circa één uur en 40 minuten volle kracht van Harlingen naar Terschelling en onderzoek toonde aan dat directe mechanische voortstuwing dan het meest efficiënt is”, zegt Melles. Alleen op accu’s varen die via de wal geladen worden, is voor een dergelijke route met schepen als die van Doeksen nog niet haalbaar. “Met de huidige stand van de accutechniek zou het accupakket onevenredig zwaar worden. Laat staan de laadinfrastructuur op het vasteland en op de eilanden.” Tekst: Tijdo van der Zee Rederij Doeksen uit Harlingen neemt volgend jaar twee gloednieuwe aluminium autoveerboten in gebruik die de bestaande veertig jaar oude autoveer, ms Midsland, op termijn gaan vervangen. Door onder meer gebruik te maken van een monofuel LNG verbrandingsmotor en een innovatieve warmteterugwin installatie is het probleem van fijnstof- en NOx-emissies gedecimeerd en wordt er ook nog eens superzuinig gevaren. “Dit was tien jaar geleden nog niet mogelijk.” Bron: Doeksen


NMT Magazine 2, mei 2017
To see the actual publication please follow the link above