Page 41

NMT Magazine 2, mei 2017

41 BV Nederland goed vertegenwoordigd Onderstaande lidbedrijven leveren een bijdrage aan de nieuwe veerboten: - Damen Shipyards voerde met Doeksen de ontwerpstudies uit - Veth Propulsion uit Papendrecht levert de thrusters - Heinen & Hopman uit Spakenburg verzorgt de ventilatie - Lift Emotion uit Meppel levert de liften - Marine Service Noord levering van de werktuigbouwkundige installatie voor het LNG-systeem Leveringsgarantie Anno 2017 liggen de zaken heel anders. LNG heeft, mede door een push van de verschillende overheden, een flinke boost gekregen de laatste jaren. Vanuit Zeebrugge en Rotterdam is levering gegarandeerd en wellicht komt er binnenkort levering uit de Eemshaven nog bij. Dat veranderde de zaak voor Doeksen. “Wij kunnen een week varen op één LNG-lading. Dus zelfs mocht er onverhoopt iets mis lopen bij levering, dan kunnen wij dat opvangen.” Rederij Doeksen betaalt voor de schepen om en nabij de 48 miljoen euro. Het bedrijf kreeg een subsidie van ruim een miljoen euro uit het Waddenfonds. En dankzij de Groenverklaring van RVO.nl en de daaropvolgende groenfinanciering bij ING kon het bedrijf tegen een aantrekkelijke rente lenen. Ook kon Doeksen gebruik maken van interessante fiscale ondersteuning voor milieuvriendelijke en energiezuinige maatregelen als MIA- en EIA-regeling van RVO.nl. INTERVIEW Toch blijft de prijs van dieselolie een bepalende factor, zegt Melles. “Toen wij een investeringsbeslissing namen, lag de prijs van dieselolie 20 procent hoger dan nu. De markt wil graag vergroenen, maar moet wel concurrerend blijven. Lastig.” Toch, als je op de lange termijn kijkt, zal dieselolie zijn langste tijd wel gehad hebben, denkt Melles. “ LNG zal de komende 20 jaar een belangrijke transitiebrandstof worden voor de transportsector, en dan het liefst natuurlijk bio-LNG.” Paul Melles, Rederij Doeksen: ‘Wij kunnen een week varen op één LNG-lading. Dus zelfs mocht er iets mis lopen bij levering, dan kunnen wij dat opvangen.’ “De markt wil graag vergroenen, maar moet wel concurrerend blijven, dat is lastig” Bron: Doeksen


NMT Magazine 2, mei 2017
To see the actual publication please follow the link above