Fotograaf: Tom van Oossanen

Royal Huisman: “Met NMT sta je sterker door de brede vertegenwoordiging in de maritieme maakindustrie”

De afgelopen maanden mocht NMT een groot aantal nieuwe leden verwelkomen bij onze vereniging. Jurjen van ‘t Verlaat, Marketing & Communications Manager bij Royal Huisman, vertelt waarom Royal Huisman juist nu lid is geworden.

Meer informatie

Samen sta je sterker

“De voornaamste reden dat we lid zijn geworden van NMT is de Holland Yachting Group. We vinden het belangrijk als gehele Nederlandse jachtbouwsector met dezelfde vlag te zwaaien. Daarbij hoort ook vooral het ‘samen sterk’ gevoel,” vertelt Jurjen als we hem vragen naar de reden waarom Royal Huisman lid is geworden van NMT. Hij vervolgt: “Met NMT sta je sterker, omdat je met alle scheepswerven en toeleveranciers toch breder vertegenwoordigt bent dan met alleen jachtbouwers. Ook de connectie met de overheid die NMT heeft en het lobbyen dat ze doen spreekt ons ontzettend aan.” Verder hoopt Royal Huisman dat de tour voor internationale ‘yachting’ pers binnenkort weer worden opgestart, als de regelingen rondom Covid-19 het toelaat natuurlijk. “We krijgen regelmatig updates over de laatste innovaties en wet- en regelgeving, ook dat waarderen we ontzettend.”

Jarenlange ervaring in het bouwen van luxe jachten

Royal Huisman is in 1884 opgericht, toen nog gericht op lokale vissers en werkbootjes voor op de Zuiderzee. In 1930 is besloten om de focus geheel te leggen op jachten, waarbij ze via hout en staal uiteindelijk bij aluminium zeiljachten zijn uitgekomen. Dit lichtgewicht bouwmateriaal zorgde voor supersnelle, betrouwbare jachten, waardoor ook meerdere zeiljachten van Royal Huisman prestigieuze prijzen zoals de Whitbread aound the World Race (tegenwoordig de ‘Ocean Race’) in de wacht sleepten.

Al zijn de jachten nog steeds snel, de focus ligt nu meer op de luxe en kwaliteit. Dat moet ook wel met jachten die over de hele wereld varen. Van rustig Caribisch gebied tot en met de Spitsbergen of Antarctica en alles daartussenin. “We maken unieke, innovatieve ‘one-off’ zeil- en motorjachten, waarbij we de wensen van de klant altijd vooropstellen. Dit kan ook, aangezien alle hoofddisciplines op onze hoofdlocatie teruggevonden kunnen worden. Bijvoorbeeld de romp, boordsystemen, het volledige interieur en de carbon masten worden allemaal in Vollenhove gemaakt. De werf wordt daarom ook wel door onze Amerikaanse klanten ‘Santa’s Workshop’ genoemd. Ze vinden het fantastisch om de ontwikkeling van het jacht van dichtbij mee te maken. Ze genieten echt van het proces en willen er samen met ons team ook echt een team-effort van maken. We hebben veel ervaren klanten die precies weten wat ze willen. Ze kiezen er dan voor het ultieme te bouwen en dat kan bij ons. Eerder dit jaar hebben we bijvoorbeeld een nieuwe mijlpaal bereikt met de oplevering van Sea Eagle II, die met 81 meter lengte ’s wereld grootste aluminium zeiljacht is en recent tekenden we een contract voor een volgende mijlpaal: ’s wereld grootste sportvisjacht.”

One-stop-shopping bij ons op locatie

“We hebben betrokken klanten, die het leuk vinden om een jacht te bouwen. Ze vinden het leuk om één of meerdere dagen bij ons in Vollenhove te spenderen. Dan bezoeken ze soms een aantal toeristische trekpleisters zoals Giethoorn, Schokland of Urk, maar zijn ze toch de meeste tijd bij ons op de werf te vinden. Zo kunnen ze kijken wat we in aanbouw hebben en daarvan leren. Ideeën opdoen bij de andere jachten in aanbouw of juist kijken wat ze niet willen. Ze hoeven het zo gek niet te bedenken en wij willen het maken. Maar we blijven daarbij wel altijd realistisch en willen geen loze beloftes afgeven.”

Er wordt veel gebruik gemaakt van Huisfit in Amsterdam

Royal Huisman maakt niet alleen nieuwbouwjachten. Het bedrijf staat met het merk Huisfit ook graag klaar voor jachteigenaren die hun bestaande jacht willen verbouwen of laten restaureren. Ze hebben een werf in Amsterdam, die voornamelijk gericht is op groot onderhoud en refits. “Normaal deden we dat af en toe tussen nieuwbouwprojecten door, vooral met schepen van onze eigen werf. Maar de laatste 10 jaar komen ook steeds meer superjachten van andere werven bij ons voor onderhoud. Voor verlengingen, de jachten binnenstebuiten keren en opnieuw opbouwen. Ook hier kun je het zo gek niet bedenken en we gaan voor de klanten aan de slag. Door het diepe vaarwater aan Amsterdam kunnen schepen op eigen kiel voor de kant liggen en voor de bemanning is er ’s avonds en in de weekends genoeg te beleven. Afhankelijk van de vereisten van het project kunnen we de jachten ook in één van de drie hallen zetten. Ondertussen is Huisfit voor ons net zo belangrijk als de nieuwbouwtak.”

Geïntegreerde systemen en alles vanaf 1 locatie zorgt voor oplossingen tijdens Covid-19

“Vooral voor grote klussen is het voor kapiteins zeker de moeite om naar Royal Huisman’s Huisfit te komen. Er komen dan geen verrassingen na afloop, we zijn betrouwbaar in de kwaliteit die we leveren. De klanten hebben daar behoefte aan en komen daarom ook terug.” Zeker nu met alle restricties rondom (vlieg)reizen, is de afgelopen maanden goed gebruik gemaakt van de werf in Amsterdam. Jurjen vervolgt: “De service-afdeling kan veel vanaf kantoor aangezien alles op elkaar is afgesteld en is geïntegreerd in ons systeem. Een werktuigkundige kan dan met input vanuit onze kant sommige problemen oplossen. Normaal hebben we voor overige werkzaamheden ook monteurs die de hele wereld overvliegen. Door Covid-19 hebben we besloten onze collega’s niet te laten reizen naar ‘rode of oranje gebieden’ in het buitenland, we willen ons personeel, hun gezinnen en ook de bemanning aan boord geen extra risico laten lopen. Gelukkig hebben we als alternatief dat jachten naar ons toe kunnen komen.

De zaken gaan door

“Omdat onze jachten naar Nederland kunnen varen gaat het best goed. Zo kunnen we toch blijven zorgen voor onze vloot. De aanvragen en projecten lopen gelukkig ook goed door. De nieuwbouwprojecten lopen vrijwel geheel volgens planning. Het kantoorpersoneel is voornamelijk vanuit huis aan het werk. Het werfpersoneel werkt zo nodig in shifts, zodat er niet te veel personen tegelijkertijd aanwezig zijn.”

“Er was een kleine vertraging bij onze laatste oplevering, omdat we vanwege Covid-19 in eerste instantie geen proefvaart konden doen. We hebben toen oplossingen gezocht en andere plannen gemaakt op basis van de nieuwe situatie, waardoor we uiteindelijk toch konden gaan varen. De oplevering was daardoor wel wat later, maar dat verbaasde niemand in deze tijden.” Het orderboek van Royal Huisman’s nieuwbouw ziet er verder zeer goed uit: “We hebben er nu twee in productie en twee – tijdens de coronaperiode binnengehaalde opdrachten – zijn nog in ontwikkeling op de tekentafel. Dat is meer dan normaal, want we hadden de afgelopen jaren meestal twee à drie jachten in opdracht. Jaarlijks leveren we gemiddeld 1 jacht op dus voorlopig zijn we hier wel druk mee…’

Fotocredits: Tom van Oossanen