‘s Werelds eerste ballastwater-oplossing voor havens slaagt glansrijk

Damen Green Solutions meldt trots dat haar InvaSave ontwerp de tests aan boord van de ‘Henrike Schepers’ succesvol heeft afgerond. Bij deze tests werd vuil ballastwater in dit mobiele zuiveringssysteem ingebracht, waarna de werking van de technologie onmiddellijk bij het uitpompen werd gemeten. Deze tests hebben aangetoond, dat de InvaSave prima in staat is om in havens een volgens de IMO-normen goedgekeurde backup te bieden wanneer het eigen ballastwatersysteem van het schip niet in staat is om ballastwater in te nemen of te lossen.

Meer informatie

Het kan ook uitstekend dienst doen wanneer het permanent in een haven wordt gestationeerd als alternatief voor die schepen waarvan de eigenaren niet achteraf een ballastwatersysteem wilden laten inbouwen (retrofit). Zo kan de InvaSave tevens worden ingezet bij een plotselinge uitbraak van ongedierte in het zeewater.

“Steeds meer landen ratificeren de Ballast Water Management Convention (BWMC) van de IMO (International Maritime Organization). Het verdrag kan al in 2017 in werking treden, en is in elk geval nog slechts een kwestie van tijd”, vertelt Matthijs Schuiten, Product Manager bij Damen Green Solutions. “Damen werkt nauw samen met dienstverleners in de havens om dit mobiele behandelsysteem voor ballastwater beschikbaar te stellen. Dit is ook van belang voor alle havenautoriteiten, aangezien zij met havencongestie te maken kunnen krijgen, als zij voor noodsituaties geen oplossing paraat hebben.”

Groningen Seaports is de eerste havenbeheerder in de wereld die dit mobiele ballastwater-zuiveringssysteem beschikbaar stelt. “Onze ligging aan de Waddenzee geeft ons de verantwoordelijkheid om het proces van verduurzaming van de scheepvaart actief te ondersteunen”, aldus Bart van der Kolk, Coördinator Duurzaamheid bij Groningen Seaports. “Wij zijn nu volledig klaar om het IMO-verdrag voor de behandeling van ballastwater te ratificeren. Dit project was niet mogelijk geweest zonder de inspanningen van een aantal pioniers zoals Koninklijke Wagenborg, Van Gansewinkel, Imares, MEA-nl en Damen.”

De innovatieve oplossing zal ook andere havenautoriteiten en rederijen aanspreken die in de buurt van gevoelige locaties opereren, zoals natuurgebieden op de UNESCO Werelderfgoedlijst of andere extra kwetsbare stukken zee- of kustgebied.

De uitkomsten van het InvaSave testprogramma voldoen op alle onderdelen aan de D2-Standard van het IMO ballastwaterverdrag (BWMC). Het programma omvatte ook proeven met zwaar met sediment vervuild water uit de Hull en uit de Thames rivieren bij Londen. Een belangrijke troef van de InvaSave is de robuustheid van het systeem waardoor het onder alle voorkomende omstandigheden werkt, ongeacht de samenstelling of vervuiling van het ballastwater. De toegepaste testprotocols waren geheel in overeenstemming met de IMO BWMC testvoorschriften en met de aanvullende eisen van de Nederlandse vlagstaat van het zeeschip. Alle tests werden uitgevoerd door MEA-nl.

Damen kan de InvaSave technologie leveren als plug & play unit in een zeecontainer. De mobiele container kan op een werkboot worden geïnstalleerd, of in de haven worden verplaatst op een truck of ponton. Het systeem werkt op basis van innovatief filteren in combinatie met UV-technologie, zonder gebruikmaking van chemicaliën of andere gevaarlijke stoffen. IMO-goedkeuring wordt nog in 2016 verwacht en patent is aangevraagd.