TULLP BV: “Wij geloven in het gebruik van een groot netwerk om te blijven groeien”

De afgelopen maanden mocht NMT een groot aantal nieuwe leden verwelkomen bij onze vereniging. Robert van Ballegooijen, General Manager bij TULLP BV, vertelt waarom TULLP BV juist nu lid is geworden.

Meer informatie

“We speelden al een tijdje met het idee om lid te worden, maar hebben nu eindelijk de knoop doorgehakt,” begint Robert van Ballegooijen. “We hebben jarenlang in de buurt van NMT gestaan op beurzen. Dat we nu deel kunnen nemen aan verschillende beurzen via het Holland Paviljoen en gebruik kunnen maken van het grote netwerk van NMT, zijn voor ons de voornaamste redenen geweest om lid te worden.” Robert vervolgt: “Daarnaast is NMT een actieve organisatie, ook juist nu tijdens de moeilijke tijden die COVID-19 met zich meebrengt. Verder kunnen alle leden bij ons terecht met vraagstukken over spare parts van hoge kwaliteit. Zo kunnen we samen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.”

TULLP BV richt zich op de productie en distributie van alternatieve spare parts voor onder andere separatoren. “In Raamsdonksveer hebben we onze eigen productie faciliteit met kantoor, magazijn en werkplaats. Door onze geautomatiseerde toeleveringsketen hebben we totale controle over het gehele proces van onze producten. Het grootste deel van onze klanten, 80-85% komen uit de maritieme sector en dan voornamelijk uit Nederland en Duitsland. Als spare part producent en distributeur hebben we misschien in eerste instantie niet veel met nieuwbouw te maken, maar ook nieuwe schepen hebben reserve-onderdelen nodig.” Naast het produceren en leveren van deze onderdelen, biedt TULLP ook on-site service aan de klanten. Zo geven ze klanten advies en oplossingen wanneer nodig. “Onze engineers voeren daarnaast ook interne inspecties, revisie en reparatie uit op alle type separatoren,” onder de noemer MaxAssist vervolgt Robert.

“Kortom, we streven ernaar het onderhoud van de scheidings- en filtratieapparatuur van onze klanten te optimaliseren. Dit doen we door de uitvaltijd te minimaliseren en de operationele kosten te verlagen. Wij hebben een uitgebreid assortiment met hoge kwaliteit, waarbij een persoonlijke benadering en een hoog serviceniveau voorop staan.”

Verantwoord Ondernemen

TULLP BV gelooft sterk in een duurzame toekomst. Zo hebben ze een nieuw spare part segment opgericht, genaamd ‘TULLP Second Life Parts’. Robert: “Dit segment bevat gereconditioneerde onderdelen die bij ons een tweede leven krijgen. Deze worden volledig gecontroleerd om aan de hoge kwaliteitsnorm te voldoen die we handhaven bij TULLP BV. Ook deze producten worden geleverd met 12 maanden garantie. Een mooie manier om ons steentje bij te dragen aan het verlagen van onze ecologische voetafdruk. Verder kijken we naar het verpakkingsmateriaal van deze items, waarbij we materiaal gebruiken waarmee we het item op voorraad kunnen leggen, maar ook direct kunnen verzenden. Tevens letten we erop alleen bruin verpakkingsmateriaal te gebruiken en zijn we op zoek naar leveranciers voor biologisch afbreekbaar plastic.”

De duurzaamheid van TULLP BV heeft niet alleen betrekking op materiële zaken. “Onze verkoop afdeling is de afgelopen maanden een traject ingegaan om de buitendienst medewerkers ook sterk in verkoop vanaf kantoor te kunnen maken. Dit was een noodzaak door COVID-19 natuurlijk, maar het is juist tijdens zo’n omschakeling belangrijk om het gesprek met de collega’s aan te blijven gaan. De focus is dus vooral gelegd op coaching de laatste maanden. We zien wel een dipje op new business en in de bestaande klantenkring. Dat is ook te verwachten in deze tijd, vooral met het omscholen van werknemers wat zo 3-4 maanden kan duren. Maar het gaat goed nu en het zal alleen maar beter worden!”

Service op afstand

Hoe het verder gaat tijdens deze bijzondere tijden? Robert: “Op kantoor houden we natuurlijk rekening met de RIVM richtlijnen, hebben looproutes, gebruiken papieren handdoekjes en we hebben aanpassingen gedaan aan de kantine. Aangezien het magazijn, de werkplaats en productie bij ons allemaal op een locatie zitten, moesten we wel naar een veilige en werkbare situatie zoeken.”

“Door de reisbeperkingen die zijn opgelegd, heeft onze service afdeling ook naar oplossingen moeten zoeken. Ons MaxAssist service programma biedt 24/7 ondersteuning, wereldwijd. Onze engineers zijn gevestigd in Nederland. Gelukkig hebben we partners in het buitenland, die we ook in kunnen zetten voor service en onderhoud. Dit gebeurd altijd onder begeleiding van een van onze engineers. Verder bieden we natuurlijk ondersteuning per telefoon, mail, Microsoft Teams en geven tevens scholing.

Als er wel gereisd kan worden, zitten daar tegenwoordig wat eisen aan. “Wanneer we service aan boord verlenen, willen we vooraf een ingevulde verklaring ontvangen waarin we bepaalde vragen over COVID-19 stellen aan het schip. Onze engineers geven ook zo’n verklaring af. Dat kost wat extra tijd, maar is het helemaal waard. Service aan boord is helaas niet altijd mogelijk, dan moet je zaken uitstellen of een creatieve oplossing bedenken. De klant kan bijvoorbeeld doorgeven welk probleem ze precies ervaren, waarna wij intern een filmpje maken met instructies om het op te lossen. Zo wordt de klant toch het snelst geholpen en kunnen ze weer volle kracht vooruit.”