Update NOVIMAR project

Deze zomer zaten de eerste twee projectjaren van NOVIMAR (NOVel Iwt and MARitime transport concepts) erop. In dit project draait het om de ‘vessel train’: een konvooi van schepen, waarvan het voorste schip als leider fungeert en dat de snelheid en koers bepaalt. De schepen daarachter volgen automatisch via een elektronisch besturings- en communicatiesysteem. Daardoor hebben zij minder of misschien in de toekomst zelfs helemaal geen bemanning nodig. De coördinatie van dit omvangrijke project, gesubsidieerd door Europese Unie, is in handen van NMT.

Realistische simulaties

In oktober van dit jaar zijn bij MARIN op de brugsimulator realistische simulaties met de vessel trains uitgevoerd. Het onderzoeksinstituut in Wageningen is één van de partners binnen NOVIMAR en werkt onder meer mee aan de ontwikkeling van het controlesysteem tussen het gidsende schip en de volgschepen. NMT- coördinator Danitsja van Heusden zegt er het volgende over: “Uit de simulaties die zijn uitgevoerd, zijn een aantal hick-ups naar voren gekomen, die verder onderzocht worden. De planning is dat we over ruim een jaar starten met een ‘real-demostration’, inderdaad te water. We laten dan minimaal 2 schepen, we hopen 3, als een vessel train varen.”

Eye-opener

Tijdens de mid-term conference op donderdag 21 november in Brussel, is de balans van het NOVIMAR project opnieuw opgemaakt. Voor het ‘het grote publiek’ vertelden onder andere Robert Hekkenberg, universitair hoofddocent bij de TU Delft, en Arno Bons, senior projectmanager van MARIN, over de economische haalbaarheid en hoe het concept op technische gebied werkt. Van Heusden voegt hieraan toe: “Omdat we voor een algemeen publiek stonden – en men een andere blik op het project had – hebben we veel nieuwe inzichten gekregen waarmee we verder kunnen. We liggen nog steeds op koers.”

Lees binnenkort alles over het NOVIMAR project in ons vernieuwde NMT Magazine. Vanaf 17 december op de mat!