Veth Propulsion introduceert de nieuwe standaard in elektrische voortstuwing

Op 30 mei heeft Veth Propulsion tijdens Nor Shipping in Oslo een nieuw product gelanceerd: de Veth Integrated L-drive, waarbij ruimte, efficiëntie en geluid belangrijke uitgangspunten zijn. Op het gebied van elektrische voortstuwing is de Veth Integrated L-drive revolutionair en betreft het ’s werelds meeste compacte manier van voortstuwen. De thruster is geschikt van megajachten tot werkboten.

Meer informatie

Extreem compacte thruster

Een PM-motor is gemiddeld 40-60% compacter dan een asynchroon motor. Samen met Visedo is er een nieuwe PM-motor ontwikkeld, de kleinste in de markt. De PM-motor is geïntegreerd in de thruster en zorgt in combinatie met de speciale montagewijze, de opstelling van de stuurlagers en de aanpassingen in de stuurkast voor een extreem compacte thruster, zonder dat er concessies zijn gedaan aan kwaliteit.

“De gepatenteerde Veth Integrated L-drive is opgebouwd uit bestaande bewezen mechanische technieken. Zo zorgt de minimale inbouwhoogte ervoor dat de thruster onder dekhoogte blijft, zodat er nauwelijks kwetsbare kapitaalgoederen onder water zitten,” zegt Erik Veth, CEO van Veth Propulsion.

Geluidsreductie

De Veth Integrated L-drive wordt diesel-elektrisch aangedreven wat zorgt voor geluidsreductie. De gemaakte keuzes voor een L-drive (geen tandwieloverbrenging in het schip), een watergekoelde PM-motor (t.o.v. een asynchrone luchtgekoelde motor) en elektrisch sturen (t.o.v. hydraulisch sturen) resulteren in nog meer geluidsreductie.

Hoger rendement en minder weerstand

Omdat een L-drive een tandwieloverbrenging minder heeft dan een Z-drive, zorgt dit voor een hoger rendement. Daarnaast heeft een PM-Motor, vooral in de deellast, een hoger rendement dan een asynchroon motor. “Bij bv. 25% belasting is er een rendementsverbetering van 5,2%!” zegt Veth.

De Veth Integrated L-drive is leverbaar in de range van 300 kW tot 1.325 kW vermogen met een straalbuis of contraroterende schroeven. Grotere units zijn in ontwikkeling. Bij contraroterende schroeven wordt Sharktail toegepast. Samen met Promarin is de onderwatertandwielkast geoptimaliseerd. De asymmetrische vorm zorgt ervoor dat het water in optimale richting naar de 2e schroef wordt gestuwd. In combinatie met de stromingskappen die om de stilstaande delen van de thruster zijn gebouwd (fairing plates) zorgt dit voor minimale weerstand. “We zijn ervan overtuigd dat met de Veth Integrated L-drive de nieuwe standaard in elektrische voortstuwing is gemaakt,” sluit Veth trots af.

Alle voordelen nog even op een rij

  • Compact ontwerp: extreem lage inbouw ruimte
  • Hoog rendement
  • Geluidsarm; minimaal geluid
  • Laag gewicht
  • Opgebouwd uit door Veth Propulsion bewezen technologieën
  • Uitstekende manoeuvreerbaarheid door 360 graden stuwkracht
  • Elektromotor binnen het schip; nauwelijks kwetsbare onderdelen onder water
  • Gemakkelijk in te bouwen
  • Sleepringkast overbodig
  • Optimale geleiding van water door toepassing ’Shark Tail’ bij contraroterende schroef