15 februari doop & opening eerste emissieloze binnenvaartschip: ‘Sendo Liner’

De Sendo Liner (110 x 11,45 meter) is gebouwd bij Concordia Damen in Werkendam en vaart eerdaags deels emissieloos op een accupakket aan boord, door de havens van Rotterdam, Amsterdam en het Prinses Margrietkanaal.

Opdrachtgever voor de bouw van het schip bij Concordia Damen is Sendo Shipping.

De Sendo Liner is door Sendo Shipping en in nauwe samenwerking met Concordia Damen ontwerpen. Het schip gaat varen voor Multimodaal Container Services (MCS Meppel).

Vergeleken met conventionele binnenvaartschepen verbruikt de Sendo Liner 30% minder energie is de verwachting. Met gebruik van het accupakket kan zelfs deels emissieloos worden gevaren en omdat het schip een containerlengte extra meeneemt wordt per TEU ook een reductie van 40 procent CO2 bereikt.

Het lagere energieverbruik is te danken aan een slim & efficiënt onderwaterschip. Een nieuwe tunnelvorm verbetert de aanstroming van het water naar de straalbuizen, waardoor de schroeven nog beter werken.

Vrijdag 15 februari 2019 is de doop en open dag van het schip.