Wärtsilä gebruikt start-up mindset om nieuwe businessmodellen en oplossingen te versnellen

Wärtsilä opent de eerste van in totaal vier Digital Acceleration Centres (DAC’s) om de innovatie en co-creatie met klanten voor een reeks nieuwe businessmodellen en -oplossingen te versnellen. Dit heeft betrekking op de visie over ‘het meest geavanceerde intelligente schip’ uit de sector en andere baanbrekende projecten.

Wärtsilä versnelt de ontwikkelingen van haar bedrijf door gebruik te maken van Digital Acceleration Centres om nieuwe bedrijfsideeën te promoten. Het eerste Digital Acceleration Centre is deze maand in Helsinki (Finland) gelanceerd. Het tweede wordt in december geopend in Singapore en in 2018 worden nog twee acceleratiecentra verwacht, één in Centraal-Europa en één in Noord-Amerika. Daarnaast gaat Wärtsilä wereldwijd met haar klanten zogenaamde “pop-up” DAC’s uittesten.

De opening van de DAC’s is een wezenlijk onderdeel van Wärtsilä’s digitale transformatie, waarmee Wärtsilä omvormt tot een data-gedreven, door inzichten geleid, slim technologiebedrijf dat een duurzame samenleving mogelijk maakt.

“Bij het Digital Acceleration Centre draait alles om het bereiken van zakelijke resultaten in een vlot tempo. Door een start-up mindset aan te nemen, kunnen we onze klanten snel van prototype-ideeën voorzien. We maken hierbij gebruik van opkomende technologieën zoals ‘artificial intelligence’, ‘machine learning’, ‘block chain’ en virtuele realiteit”, aldus Marco Ryan, Chief Digital Officer van Wärtsilä.

Wärtsilä’s eerste Digital Acceleration Centre in Helsinki heeft al een paar maanden als bèta-versie gedraaid en met verscheidene partners zijn hierdoor projecten versneld. Een voorbeeld is een co-creatie met één van de grotere cruisebedrijven. Een van de grootste successen die het DAC van Helsinki heeft opgebracht is Wärtsilä’s strategie voor intelligente schepen (IVS).

“Het Digital Acceleration Centre toont zijn ware kracht in complexe concepten als de intelligente schepen. Binnen slechts enkele weken hebben we een afgestemde strategie, concepten, roadmaps en technologische vereisten gecreëerd die ons anders maanden of jaren zouden kosten. Elk concept kan in kleinere projecten worden verdeeld, die sneller dan ooit te voren worden uitgebroed en ontwikkeld tot Minimal Viable Products (MVP, minimaal levensvatbare producten). Zelfs als een idee in de incubatiefase mislukt, zien we dit als leermogelijkheid en als waardevol inzicht in het bouwen aan een betere oplossing”, vervolgt Marco Ryan.

Digital Acceleration Centres bieden een geweldige kans om in nauw verband met klanten, start-ups en partners samen te werken en onze klanten snel een meerwaarde te bieden.

Een van de eerste ondernemingen die Wärtsilä in dit kader heeft aangekocht, Eniram, heeft jarenlang samengewerkt met Royal Caribbean Cruise Line (RCL) aan optimalisering van de vloot- en scheepvaartactiviteiten, vermindering van emissies en besparing van brandstofkosten. Op basis van deze ervaring werken Wärtsilä en RCL nu nauw samen in een partnerschap aan de verdere ontwikkeling van alle aspecten van het intelligente schip en maken hierbij gebruik van het DAC om aantal prototypen te versnellen.

Wärtsilä heeft daarnaast in het Digital Acceleration Centre samengewerkt met Accenture Interactive om de innovatie en go-to-market te versnellen en Wärtsilä’s eigen talent als het gaan om het creëren van wereldwijde digitale diensten te helpen groeien.

Het laatste voorbeeld van de strategie voor intelligente schepen is terug te vinden in Wärtsilä’s overname van Guidance Marine Limited, een technologieleider in de maritieme branche voor sensoroplossingen die zich bezig houdt met dynamische positionering en andere systemen voor scheepscontrole.

Een ander voorbeeld is de met succes afgeronde ‘remote control’ navigatietest in augustus die samen met Gulfmark Offshore, de Amerikaanse operator, werd uitgevoerd. Het schip werd buiten de Noordzeekust van Schotland getest aan de hand van een reeks manoeuvres met behulp van een combinatie van dynamische positionering (DP) en handbediening van de joystick. Het opmerkelijk hierbij was dat het testschip zich in de Noordzee bevond, terwijl de afstandsbediening plaatsvond vanuit het Wärtsilä-kantoor in San Diego, Californië, zo’n 8000 km verderop. Deze test werd uitgevoerd met behulp een satellietcommunicatieverbinding met standaard bandbreedte. Voor de communicatie tussen schip en het ‘operation work station’ op afstand werd geen enkele landgebaseerde technologie gebruikt.

“Deze recente voorbeelden laten zien dat we in hoog tempo nieuwe ideeën en bedrijfsmodellen kunnen testen. Voorheen, en wellicht is dat te danken aan onze trotse technologische traditie, zouden we nooit een nieuw product willen onthullen voordat het perfect en volledig getest was. Met de DAC’s houden we onze focus gericht op kwaliteit en resultaten, maar bereiken we dat via een flexibelere, zogenaamde ‘disruptive innovatie’ aanpak die snel prototypes oplevert. De successen dusver bewijzen dat we Wärtsilä snel kunnen transformeren,” aldus Marco Ryan.

Lees meer: