VEKA Group/Bijlsma Lemmer bouwt twee nieuwe schepen ter waarde van 21 miljoen euro

March 11 2021

Longship Group BV en VMS Shipping Group hebben een opdracht geplaatst voor twee schepen van het type Bijlsma Trader 6000 bij Bijlsma Shipyard in Lemmer, een dochteronderneming van VEKA Shipbuilding Group. Met deze vlootuitbreiding versterkt Longship zijn positie in het segment 6.000 dwt-schepen. Longship wordt verantwoordelijk voor het commercieel beheer van de schepen, VMS Shipping Group verzorgt het technisch beheer. Het eerste schip wordt opgeleverd in het laatste kwartaal van 2021 en het tweede volgt een kwartaal later. De opdracht, met een waarde van 21 miljoen euro, betreft een joint venture waarin beide opdrachtgevers een gelijk aandeel hebben en bouwt verder op de bestaande sterke relatie tussen Longship en zowel VMS Shipping Group, als VEKA Group. “Er bestaat een langdurige relatie met de eigenaren en aandeelhouders van Longship en VMS en zij weten dan ook dat ze van VEKA Group en Bijlsma Shipyards Lemmer kunnen verwachten dat wij de schepen uitrusten met hoogwaardige en vernieuwende technologieën”, aldus Peter Versluis, aandeelhouder van VEKA Group. “Dat is geheel in lijn met hun visie en de nieuwste ecologische voorschriften, zodat groen en economisch rendabel transport kan plaatsvinden.”

Tweemaal scheepstype Bijlsma Trader 6000

De Bijlsma Trader 6000 is een multipurpose schip met een totale lengte van 103,48 meter, een deadweight van circa 6.080 metric tons en een ruimcapaciteit van bijna 270.000 cubic feet, ofwel 7.646 kubieke meter. Het schip is onder meer geschikt voor zware ladingen en voorzien van tussendekken. De nieuwe schepen zijn geoptimaliseerd met onder andere een hoofdmotor met laagvermogen (1.600 kW), een verstelbare schroef met straalbuis, een verzwaarde walstroomaansluiting waardoor de generatorsets tijdens havenoperaties kunnen worden uitgeschakeld, een warmteterugwinninginstallatie en ECO-performance monitoringssoftware. Deze systemen en het ontwerp van de schepen dragen bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en een vermindering van 20 procent op het brandstofverbruik vergeleken met schepen met een soortgelijk tonnage. Dit resulteert in een uitstekende EEDI-score en is in lijn met de ambitie van de IMO om in 2050 de uitstoot met op zijn minst 50 procent te hebben teruggebracht.

Vloot up-to-date en toekomstbestendig

“Toen ik in 2014 vennoot werd in Longship, zag ik veel kansen en uitdagingen in deze sector. Kustvaart heeft de laatste jaren veel veranderingen ondergaan qua financiering, eigendom en veel belangrijker de aangescherpte milieuwetgeving.  Consolidatie is onoverkomelijk in onze sector en ik ben een grote voorstander daarvan. De eerste stappen zijn al gezet met de acquisitie van 50 procent in Wagle Chartering, andere dossiers worden momenteel ook grondig bekeken. Het is voor ons van het grootste belang om solide financiële partners te vinden die ons kunnen helpen groeien in de kustvaart op een meer ecologisch verantwoorde manier”, verklaart Michel Cigrang, managing partner van Longship. “Dit is een mijlpaal in de het 11-jarig bestaan van Longship. Wij continueren hiermede de implementatie van onze visie van een homogene en moderne vloot, die tegemoetkomt aan de behoeften en prioriteiten van onze industriële cliënten. Wij zijn voortdurend op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden en nieuwe technologieën om ons te verzekeren van duurzame groei die onze vloot up-to-date en toekomstbestendig houdt”, vult Øyvind Sivertsen, managing partner en CEO van Longship, zijn collega aan.

Nieuwbouwproject

Voor VMS Shipping Group is de joint venture het eerste nieuwbouwproject. “Sinds onze oprichting in 2012 hebben we een stabiele groei weten te bereiken door schepen van derden in ons beheer te nemen en door in diverse schepen te participeren”, aldus Erik van der Wiel, CEO van VMS Shipping Group. “Met trots kunnen we nu ons eerste nieuwbouwproject realiseren en de relatie met onze partners verder uitbouwen.”