Veel bedrijven zijn je de afgelopen jaren voorgegaan en kwamen enthousiast terug met interessante nieuwe contacten en leads. Vanwege Covid-19 heeft de missie een aantal jaar niet plaats kunnen vinden. Maar gelukkig gaat het weer een heel stuk beter met de cruise industrie. Tijd om de cruisemaatschappijen weer op te zoeken. Van zondag 26 maart t/m vrijdag 31 maart 2023 organiseert Netherlands Maritime Technology (NMT) in samenwerking met het Nederlandse Consulaat-Generaal in Miami een handelsmissie voor de cruisemarkt. Ook voor deze editie wordt er weer gewerkt aan een interessant programma met bezoeken aan de grote cruiserederijen.
Programma
Het programma zal bestaan uit bezoeken en afspraken met de grote bekende cruisemaatschappijen. Denk hierbij aan Royal Caribbean Holland America Group, Norwegian Cruise Line, Carnival Cruise Line, enzovoorts. De cruise maatschappijen kunnen vaak pas laat definitief toezeggen. Maar wij beloven je een vol programma met voldoende nieuwe contacten.
Naast de afspraken met de rederijen is er voldoende tijd voor het bezoeken van de beurs Seatrade Cruise Global in Fort Lauderdale, waar vertegenwoordigers vanuit de cruise industrie van over de hele wereld aanwezig zijn.
Marktinformatie
De cruiseschepenmarkt
De cruise-industrie heeft de afgelopen jaren een behoorlijke klap gehad van de coronacrisis. Cruise eigenaren zitten krapper bij kas en de passagiersaantallen zijn nog niet volledig hersteld. De cruise-industrie heeft haar veerkracht bewezen gedurende haar meer dan 50-jarige geschiedenis en zal er alles aan doen om weer goed uit dit dal te komen. Hoewel minder dan gehoopt zijn er de afgelopen tijd gelukkig wel weer een aantal nieuwe cruiseschepen besteld. Er zijn dan ook zeker nog kansen voor werven en toeleveranciers.
Volgens Cruise Industry News zijn er ongeveer 430 cruiseschepen in de vloot. Het overgrote deel van de vloot is in handen van Carnival Corporation, gevolgd door Royal Caribbean Cruise Line, Norwegian Cruise Line Holdings en MSC Cruises. Bovengenoemde cruisemaatschappijen representeren veel lijnen/merknamen zoals: Costa, AIDA, Celebrity, Oceania. Populaire vaargebieden zijn de Caraïben/Bahama’s, Mediterranen en Azië-Pacific.
Nieuwbouwmarkt
Cruise Industry News melde in juli 2022 dat er 72 nieuwe cruiseschepen vanaf 2022 tot en met 2027 worden opgeleverd waarvan 18 in 2022. De totale waarde hiervan wordt geschat op ongeveer $46 miljard. Cruisebouw vind voornamelijk plaats bij Europese werven, zoals: Fincantieri/VARD, Meyer Werft, Chantiers de l’Atlantique en Meyer Turku. Een relatief nieuwe trend is dat China zich mengt in het bouwen van cruiseschepen. Een dochtermaatschappij van het Chinese CSSC bouwt cruiseschepen voor de Chinese tak van Carnival Corporation in een samenwerkingsverband met Fincantieri. Daarnaast is in 2019 het eerste in China gebouwde cruiseschip te water gelaten. Het schip is gebouwd voor SunStone bij China Merchants Heavy Industry. Het ontwerp van het schip, de coördinatie en de equipment is afkomstig uit Europa maar het is de vraag hoelang China nog afhankelijkheid blijft op dit gebied.
Reparatie, onderhoud en refitmarkt
De gemiddelde leeftijd van een cruiseschip is ongeveer 20 jaar. Ontwikkelingen in de cruiseschipindustrie gaan erg snel. Schepen van 10 jaar oud lopen vaak alweer achter in techniek en uitstraling. Vandaar dat relatief jonge schepen soms compleet onder handen worden genomen. In veel gevallen duren deze projecten enkele maanden. Onder de werkzaamheden vallen onder andere: het langer maken van schepen, het installeren van nieuwe motoren en generatorsets en het hernieuwen van het interieur.
Werven die grote cruiseschepen kunnen ontvangen en daarnaast ook nog eens gespecialiseerd zijn in grote refitprojecten zijn onder andere: Grand Bahama Shipyard in de Bahama’s, Damen Shiprepair Brest in Frankrijk, Blohm+Voss in Duitsland, Navantia in Spanje en Sembcorp Marine in Singapore. Bovengenoemde werven hebben, volgens TradeWinds, de faciliteiten, mankracht en technische kennis om grote refitprojecten uit te voeren bij schepen groter dan 70.000 DWT. Veel Europese werven doen voornamelijk het onderhoud van de relatief kleinere cruiseschepen.
Verduurzaming
De cruise-industrie ligt ook sterk onder het vergrootglas van milieuorganisaties en regelgevende instanties. Alle cruiserederijen besteden daarom veel aandacht aan het verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen en het verlagen van het energieverbruik. Denk hierbij aan het efficiënter maken van de voortstuwingssysteem, HVAC’s, lichten en het ontwerp van de romp. Duurzaamheid is dus beslist geen modewoord in deze sector. Inmiddels zijn er veel grote cruiseschepen in aanbouw die op LNG zullen varen en er worden al op grote schaal scrubbers ingebouwd in bestaande cruiseschepen. En recentelijk wordt er steeds meer gekeken naar de toepassing van alternatieve brandstoffen.
Kijk hier voor meer marktinformatie:
State of the Cruise Industry outlook 2022
Kosten
De kosten aan deze handelsmissie bedragen € 1.250,- per persoon exclusief BTW. Bedragen zijn exclusief reis- en verblijfskosten en een ticket voor de Seatrade Cruise Global.
Kortingsmogelijkheid
Mogelijk kan jouw mkb-bedrijf door gebruikmaking van de missievoucher t/m € 1.500 korting krijgen op Trade activiteiten van NMT. Klik hier voor meer informatie.
Aanmelden
Deadline aanmelden: 24 februari 2023 of tot wanneer het maximale aantal deelnemers (12 personen) is bereikt.
Om de missie uit te voeren is een minimum van 8 deelnemers nodig.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Trade Promotion Coördinator Joëlla Lucas via T 088 44 51 024 of E lucas@maritimetechnology.nl.