Handelsmissie Spanje, Vigo (Vol)

In een paar dagen tijd veel (potentiële) klanten ontmoeten in Spanje? Deze handelsmissie naar Noordwest-Spanje stelt je in de gelegenheid om tal van belangrijke werven in deze regio te bezoeken, gevolgd door een bezoek aan dé lokale scheepsbouwbeurs, Navalia. Mis deze kans niet! Netherlands Maritime Technology (NMT) ontwikkelt momenteel een interessant programma. De handelsmissie vindt plaats van 18 t/m 22 mei 2020.

Organisator

Programma

Er wordt nog hard gewerkt aan het programma van de handelsmissie. NMT doet jaar uiterste best om tijdens deze week bezoeken af te leggen bij de volgende scheepswerven in Vigo: Astilleros Armon, Construcciones Navales P. Freire, Factorias Vulcano, Francisco Cardama, Hijos de J. Barreras, Metalships & Docks en Nodosa. Tevens is de wens om het programma uit te breiden met afspraken bij werven in Asturië en het Baskenland. In het programma is ook voldoende tijd opgenomen om een bezoek te brengen aan de beurs Navalia. Na aanmelding word je op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom het programma.

Kosten

Deelname aan de missie staat open voor alle bedrijven en instellingen die belangen in de maritieme markt hebben en die geïnteresseerd zijn in het zakendoen met Spanje. De kosten van deelname aan deze missie bedragen voor leden van NMT €1050,- p.p. excl. BTW en excl. hotel- en vluchtkosten. Niet-leden betalen €1250,- p.p. excl. BTW en excl. hotel- en vluchtkosten.

Kortingsmogelijkheid

Mogelijk kan jouw mkb-bedrijf door gebruikmaking van de missievoucher t/m € 1.500 korting krijgen op Trade activiteiten van NMT. Klik hier voor meer informatie.

De Spaanse markt

De Spaanse scheepsbouwmarkt zit de laatste tijd weer in de lift. PYMAR, een organisatie waar 18 kleine tot middelgrote scheepswerven bij zijn aangesloten, laat weten dat er in 2018 maar liefst 39 schepen zijn opgeleverd (totaal 193,502 CGT). Er zijn in totaal 29 nieuwe orders geplaatst in 2018 met een totale waarde van €900 miljoen. De orderintake bestond onder andere uit 10 passagiersschepen, 11 vissersschepen,  2 sleepboten en 2 onderzoeksschepen. Eind 2018 telde het orderboek ongeveer 60 schepen met een totale waarde van rond de €2 miljard, 30% meer dan het gemiddelde over de periode 2012-2017. De stijging van het aantal orders zorgt ook voor aanzienlijk meer werkgelegenheid. Met een orderintake van maar liefst €315 miljoen begin 2019 lijkt het erop dat de positieve trend doorzet.

De scheepsbouwactiviteit in Spanje is voornamelijk geconcentreerd in Galicië, Asturië en Baskenland. Spaanse scheepsbouwers zijn onder andere sterk in het maken van vissersschepen, zoals Armon in Vigo en Nodosa Group. De Spaanse vissersvloot is één van de grootste van Europa. Klanten voor vissersschepen komen uit Spanje zelf, maar ook uit onder andere Engeland, Groenland en Argentinië. Ook worden er in Spanje expeditie-cruiseschepen, passagiersschepen, ferry’s, werkboten (voor o.a. offshore) en sleepboten (voornamelijk bij Armon) gebouwd. Op het gebied van superjachtbouw zijn Spaanse werven niet erg actief, hoewel Astilleros Armón, Freire Shipyard en Astondoa de laatste tijd wel mooie projecten hebben. Daarentegen worden er wel veel reparatiewerkzaamheden, onderhoud en refits uitgevoerd, voornamelijk bij MB92, STP en Navantia. Naast de civiele scheepsbouwsector zijn enkele Spaanse scheepsbouwers ook actief op het gebied van de bouw van marineschepen (Navantia) en onderzeeërs.

Spanje heeft werven gelegen aan zowel de Atlantische Oceaan als ook de Middellandse Zee. Ook ligt Spanje nabij de Straat van Gibraltar, één van de drukst bevaren waterwegen ter wereld. Een ideale locatie voor een scheepseigenaar om onderhoud te plegen aan haar schip. In 2018 werden er ongeveer 1.000 reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden verricht aan vrachtschepen (bulkschepen, gastankers, RORO schepen, containerschepen, olie schepen), vissersboten en jachten. Maar ook aan passagiersschepen, marineschepen en schepen voor de offshore. De reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden zijn voornamelijk uitgevoerd voor scheepseigenaren uit de Europese Unie (86,6%). De rest van het werk is uitgevoerd voor scheepseigenaren in: niet-EU landen op het Europese continent (1,7%), Amerika (6,4%), Azie (4,0% ) en Afrika (1,4%). Ook zijn Spaanse werven actief op het gebied van refit en conversie. Denk hierbij aan het verlengen van vissersschepen en de hermotorisering van schepen.

Download hier het Spaanse Sectorjaarverslag (in het Spaans): http://www.pymar.com/sites/default/files/pymar_informe_anual_2018.pdf.

Meer informatie en aanmelden

De handelsmissie gaat door bij een minimum van 8 deelnemers. Om iedereen voldoende ruimte te geven voor een pitch is het maximaal aantal deelnemers gesteld op 12. Het maximaal aantal deelnemers voor de handelsmissie is inmiddels bereikt, waardoor inschrijven voor de missie naar Vigo niet meer mogelijk is. Je kan je nog wel aanmelden voor de wachtlijst door een mail te sturen naar: jol@maritimetechnology.nl. 

Neem voor meer informatie over de handelsmissie contact op met Joëlla Lucas, Trade Promotion Manager bij NMT via T 088 44 51 024 of E lucas@maritimetechnology.nl.