Kormarine 2023

Van  24 t/m 27 oktober 2023 organiseert NMT weer een NL Paviljoen op Kormarine in het Bexco beursgebouw in Busan.

Kormarine

Een uitstekende plek om ideeën uit te wisselen, te netwerken en geïnspireerd te raken. Kormarine is Korea’s belangrijkste tweejaarlijkse vakbeurs wat betreft Shipbuilding, Marine (Naval & Defence), Offshore en Oil & Gas.

In 2019 deden er in totaal 835 exposanten mee uit 45 landen en trok in totaal 38.253 bezoekers. Er waren 14 officiële landenpaviljoens aanwezig uit o.a. China, Finland, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Japan, U.K, Zuid-Korea, Singapore, Taiwan, Zwitserland, Griekenland en Nederland.

 

Marktinformatie

Zuid Korea is een groot scheepsbouwland en heeft het grootste orderboek met betrekking tot commerciële zeeschepen na China. Zuid Korea is erg sterk in de bouw van (complexe) tankers (LNG, crude oil, chemical) maar er worden ook bulkers en containerschepen gebouwd. Daarnaast zijn er nog een aantal Zuid Koreaanse werven actief in het offshore segment met de bouw van FPSO’s, boorschepen en windschepen. Na de financiële crisis in 2008-09 is het aantal opleveringen van commerciële zeeschepen gestabiliseerd rond de 10 miljoen Compensated Gross Tonnage (CGT) per jaar. Bij ongeveer 45% van de opleveringen ging het om LNG carriers. Na een dieptepunt in de orderintake in 2016 krabbelde het orderniveau weer op. Sinds 2021 is het orderniveau weer van ongekende hoogte. Er zijn 421 nieuwe orders voor commerciële zeeschepen geregisterd van totaal 17,7 miljoen CGT. 93% van de nieuwe orders is geplaatst bij de drie grootste scheepsbouwers (HHI, Samsung HI en DSME), in termen van CGT.

De Koreaanse regering is zeer betrokken bij de maritieme sector, met name bij middelgrote en kleine werven. Een aanzienlijk aantal werven is tot op zekere hoogte afhankelijk van de steun van de Koreaanse overheid, vooral voor R&D. De Koreaanse overheid en de scheepsbouwers willen zoveel mogelijk gebruik maken van lokale leveranciers. Toch zijn er kansen voor Nederlandse leveranciers en kennisinstituten, bijvoorbeeld door het creëren van een win-winsituatie. Nederlandse bedrijven kunnen inspelen op gebieden waar Koreaanse bedrijven technologisch achterblijven, voornamelijk op het gebied van duurzaamheid, uitstoot, digitalisering van systemen en autonoom varen. Middelgrote en kleine Koreaanse werven hebben ten opzicht van de HHI, SHI en DSME minder technologische kennis in huis en kunnen hulp van buitenaf gebruiken. De drie grootste scheepsbouwers (HHI, SHI & DSME) in Korea hebben echter voldoende eigen middelen voor eigen R&D programma’s en zijn vooral geïnteresseerd in buitenlandse technologie als de prijs laag is en het meer waarde toevoegt ten opzichte van de producten van de lokale leverancier. Ook is lokale aanwezigheid erg belangrijk bij het zakendoen in Korea.

Voor meer informatie over de scheepsbouwmarkt in Zuid Korea kunt u de volgende rapporten opvragen (allen voor leden van NMT):
• SEA MM REPORT No 53 Full Year 2021
• Korea NL Maritime Sector Report 2020 (marktoverzicht en kansen)

 

Deelname is inclusief

  • Standbouw inclusief uiting van je bedrijfslogo en -naam
  • Standinventaris, elektra en verlichting
  • Gezamenlijke centrale lounge met catering (inclusief lunch)
  • NL netwerkreceptie
  • Aanbod NMT reis- en transportarrangement
  • Gezamenlijke PR
  • WiFi beschikbaar in het NL Paviljoen
  • Ondersteuning vanuit NMT

 

Binnenkort meer informatie

Binnenkort volgt er meer informatie. Voor meer informatie, neem contact op met Evy Menheere, Trade Promotion Manager bij NMT via T 088 44 51 014 of E menheere@maritimetechnology.nl