Offshore South East Asia 2022 (OSEA)

Van 15-17 november 2022 organiseert NMT een NL Paviljoen op de beurs OSEA in Singapore. De beurs zal gehouden worden in het Marina Bay Sands Convention Centre.

OSEA

Offshore South East Asia (OSEA) is dé offshore beurs in Zuid- Oost Azië. Van 15 november tot en met 17 november 2022 vindt de beurs plaats in Singapore. Netherlands Maritime Technology (NMT) organiseert er een gezamenlijk NL Paviljoen in samenwerking met IRO.

De OSEA beurs is destijds in 1976 opgezet en is sindsdien uitgegroeid tot het meest gevestigde olie- en gasindustrie evenement in Azië. De grootste in zijn soort in Azië. OSEA heeft zich in de afgelopen 40 jaar sterk ontwikkeld en blijft relevant door te voldoen aan de behoeften van de industrie en het leveren van inhoud die verwacht wordt door de industrie professionals.

Gesteund door sterke support van de industrie heeft OSEA consequent een hoog niveau van internationale deelnemers aangetrokken. Bij de laatste show in 2018 hebben bijna 15.000 bezoekers het evenement bezocht, waren er 1000 exposanten aanwezig uit meer dan 40 landen en regio’s.

 

Kosten

De kosten per m2 voor leden van NMT en IRO bedragen €895,- excl. BTW. Niet-leden betalen €995,- excl. BTW. Er geldt een minimale afname van 9 m2 per bedrijf. Prijzen zijn excl. reis- en verblijfskosten.

Deelname is inclusief

  • Standbouw inclusief uiting van je bedrijfslogo en bedrijfsnaam
  • Standinventaris, elektra en verlichting
  • Gezamenlijke centrale lounge met catering, inclusief lunch
  • NL-netwerkreceptie
  • Aanbod NMT-transsportarrangement
  • Gezamenlijke PR
  • WiFi beschikbaar in het NL Paviljoen
  • Ondersteuning vanuit NMT

 

Singapore & de offshore olie- en gasmarkt

Singapore is één van de wereldwijde knooppunten voor spelers binnen de maritieme industrie, en een toegangspoort voor de industrie in Zuid Azië. In Singapore worden reparaties en conversies uitgevoerd aan onder andere olie- en gasplatformen, jack-up rigs en FPSOs. Daarnaast worden er een groot aantal andere schepen gerepareerd en onderhouden, zoals tankers en LNG carriers. Maar liefst 2.652 schepen hebben reparatiewerk ondergaan in 2019, vergeleken met 2.784 in 2018 (recentere cijfers zijn nog niet beschikbaar). De totaalomzet van de Singaporese maritieme industrie was SGD11,1 miljard in 2019, 7,8% hoger dan het jaar ervoor. De sector bood werk aan maar liefst 67.900 werknemers.

In 2019 werden in totaal 64 schepen te water gelaten met een totaal van 36.943 GT. Keppel Offshore & Marine leverde in 2019 vier sleephopperzuigers aan Jan De Nul, waarvan twee gebouwd in Singapore. ST Engineering Marine leverde in de tweede helft van 2019 hun 6e en 7e Littoral Mission Vessels op voor de Singaporese marine. Daarnaast zijn onder andere crew boats, security boats, ferries, windfarm vessels, firefighting boats en patrouilleschepen gebouwd en opgeleverd. Nederlandse toeleveranciers zijn onder andere actief in Singapore, neem bijvoorbeeld Damen Marine Components die in maart 2020 een contract heeft getekend voor de levering van stuur- en roersystemen voor drie trailing suction hopper dredgers (TSHDs) die gebouwd worden door Keppel Offshore & Marine voor Van Oord.

De situatie verbetert in de offshore olie- en gasmarkt, maar er blijven uitdagingen. De behoefte voor offshore olie en gas zal nog tientallen jaren aanhouden. Het verlangen van verscheidende landen om minder afhankelijk te zijn van olie en gas import en de groei van de wereldwijde energie behoefte speelt hierin een belangrijke rol. De offshore olie- en gasmarkt blijft nog lang relevant, ook al zal het nog wel een aantal jaar duren voordat de markt is hersteld.

Twee grote spelers op het gebied van offshore olie en gas, met het hoofdkantoor in Singapore, zijn Keppel Offshore & Marine en Sembcorp Marine. Keppel Shipyard heeft recent (2021) een order gekregen voor de bouw van een FPSO (P-78) voor Petrobras. De scheepswerven van Keppel O&M in Singapore, China en Brazilië zullen de topside-modules met een gewicht van 43.000 ton fabriceren. Het zal ook de integratie- en inbedrijfstellingswerken van de FPSO op zich nemen. Maar Keppel richt zich bijvoorbeeld ook op de offshore windmarkt, zo hebben ze recent offshore-substations geleverd aan Ørsted.

De wereldwijde offshore vloot bestaat uit ongeveer 7.000 hulpschepen zoals anchor handling tug supply vessels (AHTS), platform supply vessels (PSV), safety standby vessels en crewboats. Veel schepen zijn opgelegd. De kosten voor het operationeel maken van opgelegde schepen worden met het jaar dat ze opgelegd zijn groter. Het is daarom maar de vraag of alle opgelegde schepen ooit weer terug in de vloot komen. Daarnaast worden operationele kosten steeds belangrijker. Deze ontwikkeling is gelukkig een stimulans voor nieuwbouw en refits met innovatieve toepassingen. Hier liggen dan ook kansen voor bouwers en toeleveranciers. Als er gekeken wordt naar DWT, GT of CGT dan heeft de categorie offshore exploration and production (E&P) het grootste aandeel in de vloot. Hieronder vallen de semis & drillships, accomodation, FPSO’s en FLNG’s.

Naar verwachting zullen het aantal opleveringen van schepen die behoren tot de wereldwijde offshore vloot tussen 2025 en 2030 toenemen.

 

Meer weten over de maritieme industrie in Singapore? Lees dan:

 

Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact op met Evy Menheere, Junior Trade Promotion Manager bij NMT via T 088 44 51 014 of menheere@maritimetechnology.nl.