Dit evenement is geweest Bekijk komende evenementen
Voltooid, rechts vindt u enkele alternatieven

GEANNULEERD: Offshore Technology Conference Asia (OTC Asia) 2022

Helaas hebben wij onze deelname aan OTC Asia vanwege de vele inreisbeperkingen en coronarestricties geannuleerd.

Meer informatie

Neem voor meer informatie over de Aziatische beurzen contact op met Marjan Lacet, Trade Promotion Manager bij NMT via T 088 44 51 022 of lacet@maritimetechnology.nl.

De Maleisische scheepsbouw- en scheepsreparatiemarkt

Maleisië telt ongeveer 100 scheeps- en reparatiewerven. In 2020 werden er door Maleisische werven 51 zeeschepen opgeleverd, waarvan het grootste gedeelte sleepboten betrof (bron: IHS Fairplay). De jaaromzet van deze sector (inclusief toeleveranciers en offshore) was circa €1,43 miljard (RM7 miljard) in 2018, waarvan RM 4,93 miljard door scheepswerven. Het land is gelegen aan één van de drukste vaarwegen ter wereld, namelijk de Straat van Malakka, en er bevinden zich ook grote havens en containerterminals.

De toestand in de Maleisische scheepsbouw- en reparatiesector is nog wel moeilijk en uitdagend. Voor de complexere schepen en offshore constructies die in Maleisië worden gemaakt is het land deels afhankelijk van buitenlandse technici en scheeps- offshore designs. Echter, de snelle economische groei in de regio en de geografische ligging van het land bieden zeker kansen met betrekking tot de groei van de maritieme markt. Daarnaast heeft de overheid in Maleisië een strategisch industrieplan (SBSR 2020) die het doel heeft om de omzet en werkgelegenheid van de sector te vergroten.

Ongeveer twee derde van de 100 werven is gevestigd in west Maleisië, zoals in: Lumut (Perak), Klang (Selangor), Kuala Terengganu (Terengganu) en Pasir Gudang (Johor). In Oost-Maleisië zijn de meeste werven gevestigd in Sibu en Miri (Sarawak). Over het algemeen bouwen de scheepswerven minder complexe, kleine tot middelgrote schepen, zoals: ferry’s, sleep- en duwboten, vissersschepen, patrouilleschepen, short sea schepen en offshore supply schepen.

In het oosten van Maleisië worden onder andere offshore supply schepen, sleepboten en rivierferry’s gebouwd. Het westen van Maleisië is meer afhankelijk van overheidsopdrachten en opdrachten vanuit de olie- en gasindustrie. Recentelijk heeft het Maleisische Petronas een tender uitgezet voor de bouw van 16 Offshore Support Vessels. Volgens de berichtgeving zitten er nog meer tenders aan te komen.

Naast scheepsbouw houden werven zich ook bezig met reparatiewerk. Daarnaast zijn er enkele grote werven in het land die schepen kunnen ontvangen voor reparatie tot ongeveer 450.000 ton waterverplaatsing (deadweight tonnage), zoals: Malaysia Marine & Heavy Engineering (MMHE), Boustead Naval Shipyard (BHIC), Sabah Shipyard, Sapura Kencana, Nam Cheong en Muhibbah Marine Engineering.

Wil je meer informatie over de Maleisische markt en de focusgebieden van de scheepswerven? Neem dan contact op met Michel Koopman, Market Analyst, via T +31 (0) 88 44 51 023 of