‘Groenste’ ploegboot voor Baggerbedrijf De Boer

Met de donderdag 14 juni opgeleverde ‘Peter’ heeft het Sliedrechtse Baggerbedrijf De Boer een extra duurzame ploegboot aan haar vloot toegevoegd. Het 22,4 meter lange vaartuig voldoet zowel aan de strenge IMO Tier 3 norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen in de zeevaart als aan de Euro Stage 5 norm voor emissies in de binnenvaart.

Meer informatie

Het was even passen en meten volgens John Nieuwenhuijse, manager New Building van Baggerbedrijf de Boer, maar uiteindelijk zijn de twee keer 550 pk leverende Scania hoofdmotoren uitgerust met nabehandelingssystemen om uitlaatgassen te reinigen. “Het gaat dan om een selective catalytic reduction-systeem (SCR) in de uitlaat, dat stikstofoxide (NOx) omzet in waterdamp en stikstof. Daarnaast hebben we ook diesel partikel filters (DPF) geplaatst om de roetuitstoot te verlagen. Hierdoor kunnen we goed inspelen op de toenemende vraag van opdrachtgevers naar schepen met een lage uitstoot”.

Met de installatie van deze systemen sorteert de baggeraar voor op de wetgeving die IMO Tier 3 en Euro Stage 5 in respectievelijk in 2020 en 2019 pas verplicht stelt. Ook is de ‘Peter’ voorzien van een ‘Green Passport’ van de International Maritime Organization. Dit wil zeggen dat de eigenaar belooft gedurende de levensloop en ook bij sloop eventuele milieuschade te voorkomen.

“Door de goede, langetermijnrelaties met onze opdrachtgevers, in combinatie met onze eigen enthousiaste vakmensen en een moderne, efficiënte vloot, kijken we met veel vertrouwen naar de toekomst”, zegt directeur Kees van de Graaf van Baggerbedrijf De Boer. “Daardoor konden we deze stap zetten. Dat doen we graag met de partners, IHC en Hoekman, die we goed kennen en die ook in eerdere bouwteams prima met ons samengewerkt hebben”.

Hoekman Shipuilding B.V. is coördinator voor alle leveranciers geweest en heeft de gehele afbouw voor haar rekening genomen. Hoekman is ook verantwoordelijk voor het plaatsen van de SCR-systemen, de DPF-systemen van HUG en de ureum tanks voor het SCR-systeem.

Klaas A. Hoekman: “We kregen de vraag van baggerbedrijf De Boer om het schip duurzamer en groener te maken. Dat zien we steeds meer in contracten verschijnen: bedrijven die voor schoon en duurzaam willen gaan. Klanten vragen ernaar”.

De ‘Peter’ is een doorontwikkeling van het in 2014 opgeleverde zusterschip ‘Kees jr.’, op verzoek van baggerbedrijf De Boer. “Het schip heeft een nieuw lijnenplan en een betere aanstroming naar de schroeven. De afmetingen zijn wel identiek gebleven”, zegt Hoekman. De multifunctionele ploeg- en sleepboot meet 7 meter breedte en kent een diepgang van 2,80 meter. Marimecs B.V. heeft op basis van het conceptontwerp van Hoekman het volledige ontwerp uitgewerkt, berekend en getekend. Daarbij heeft het bedrijf het ontwerp- engineeringspakket en het cnc-snijpakket geleverd. Het door Hoekman Shipbuilding in Urk gebouwde schip wordt uitgerust met onder andere een multibeam en single beam waarmee de bodem volledig driedimensionaal in kaart gebracht kan worden. Deze peilingen vormen niet alleen de basis voor analyse van de uit te voeren werkzaamheden, maar bijvoorbeeld ook voor verantwoording van het geleverde werk richting opdrachtgevers.

Met de ‘Peter’ komt de ploegbootvloot van De Boer op vijf boten, waarvan de ‘Kees jr.’ momenteel in Hamburg ingezet wordt. Het schip vervangt twee oudere ploegboten die dit jaar uit de vaart worden genomen.

Baggerbedrijf de Boer is een middelgroot baggerbedrijf, gevestigd in Sliedrecht. De activiteiten van het bedrijf bestaan uit baggeren en het verrichten van metingen en andere waterbouwkundige werkzaamheden in de breedste zin van het woord. Het familiebedrijf bestaat zo’n halve eeuw en is uitgegroeid tot een organisatie met ongeveer 150 medewerkers en dertig schepen. In het buitenland hanteert het bedrijf de naam ‘Dutch Dredging’.