Concordia Damen bouwt binnenvaartschip om tot TSHD voor Nigeriaanse baggeraar
Recent leverde Concordia Damen een bijzonder project op: de ombouw van een Nederlands binnenvaartschip tot een Nigeriaans baggerschip. De TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) ‘Sayonara’ is inmiddels aangekomen en aan het werk op de lagune van Lagos.
Drie jaar geleden kwam de Werkendamse werf via Damen Shipyards Gorinchem in contact met de Nigeriaanse baggeraar. Uiteindelijk leidde dit tot de start van het complexe conversieproject in december 2021. Na uitgebreide tests om ervoor te zorgen dat het schip, eenmaal in Nigeria, geen kinderziektes meer zou vertonen, vervoerde de HLV Fairplayer van Jumbo-SAL-Alliance de bijzondere TSDH naar de klant in Lagos.
Waarom ombouwen?
Het ombouwen van een binnenvaartschip in plaats van een nieuwbouw baggerschip heeft volgens de werf verschillende voordelen. Zowel vanwege de snelle levertijd als het feit dat deze werkwijze onderaan de streep simpelweg goedkoper is, is dit een zeer aantrekkelijke optie voor baggeraars.
Daar komt bij dat al het baggermaterieel is geleverd door Damen Dredging – dezelfde installaties die doorgaans in nieuwbouwschepen worden gemonteerd. Denk hierbij aan een 500 mm sleepbuis, bokken, lieren, de baggerpomp en afsluiters. De omgebouwde TSHD heeft een capaciteit van ca 1400m3.
Door nauwe samenwerking met diverse vertrouwde leveranciers, waaronder bijvoorbeeld system integrator Werkina Werkendam, is de ombouw van de Inland Trailing Suction Hopper Dredger een succes geworden. Om ruimte te creëren voor de baggerpomp - met aandrijving en diverse baggerleidingen - heeft Concordia Damen de ‘Sayonara’ doormidden gesneden en 7.5m verlengd met een speciale pompkamer.