Damen Marine Components levert compleet stuursysteem voor nieuwe MoneyMaker van De Gerlien van Tiem
RensenDriessen ontwerp afgebouwd door De Gerlien van Tiem voor VDO Maritiem Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien van Tiem en Damen Marine Components hebben een contract getekend voor een roer- en stuursysteem tijdens scheepvaartbeurs Maritime Industry in Gorinchem. De twee bedrijven gaan wederom voor VDO Maritiem een tanker bouwen. Het binnenvaartschip wordt naar verwachting opgeleverd in Q2/2024.
Het nieuwbouwschip, dat MTS Valentino zal gaan heten, is gebaseerd op het innovatieve, ‘laagwater’ MoneyMaker 3.0 ontwerp van RensenDriessen Shipbuilding, die ook het casco bouwt. De Gerlien van Tiem uit Druten is verantwoordelijk voor de complete afbouw, die in opdracht van VDO Maritiem uit Hendrik-Ido-Ambacht wordt uitgevoerd.
DMC levert het elektrisch-hydraulisch besturingssysteem, vier HD profielroeren en een bijpassende roeraandrijving. Daarnaast heeft VDO Maritiem gekozen voor een RMS – een actief rotorkoproersysteem dat de veiligheid en controle over het schip in ongeladen toestand aantoonbaar verbetert; het ‘zeilen’ bij harde (zij)wind wordt door de inzet van een RMS voorkomen.
DMC heeft dit systeem – een actief koproer – dat al 30 jaar bestaat recent gemoderniseerd. Sindsdien lopen er tientallen projecten, mede vanwege het feit dat veel moderne binnenvaartschepen lichter zijn en ander vaargedrag vertonen. Om in lege toestand de koersstabiliteit te optimaliseren, kiezen veel binnenvaartondernemers voor één of twee RMS systemen.
Leo van Zon, area sales manager bij DMC, zegt: “Vanwege de uitstekende relaties en succesvolle afbouwprojecten in het verleden heeft VDO Maritiem besloten om weer met De Gerlien van Tiem en ons samen te werken. Wij zijn er trots op van beide partijen het vertrouwen te krijgen deze tanker van onze systemen te voorzien. Het ging en gaat bij deze projecten echt om de samenwerking tussen de gebroeders Van den Oever, cascobouwer RensenDriessen, de werf in Druten en DMC. Dat is wat het succes maakt en we zien dan ook uit om ook dit schip weer naar tevredenheid op te leveren.”
Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem, vult hierop aan: “Wij zijn erg trots dat we ook dit schip voor VDO Maritiem mogen afbouwen. Naast de afbouw produceren en installeren wij ook onze spudpaal en stuurrooster boegschroef voor deze 135 bij 11.45 meter binnenvaarttanker. Door het gebruik van onze vierkante spudpaal ligt het schip heel stabiel en veilig. We zien dan ook steeds meer binnenvaartondernemers hiervoor kiezen. Met DMC is de samenwerking steevast goed en daarom hebben we ook nu weer gekozen voor hun systemen.”