Damen 3 (3)

DMC presenteert compleet vernieuwde Optima straalbuis op Europort 2023

13 november 2023

Roer en stuursystemenspecialist DMC lanceerde afgelopen donderdag de volledig vernieuwde Optima straalbuis op Europort 2023 in Rotterdam. De originele Optima nozzle werd in 1998 geïntroduceerd en ontwikkelde zich snel tot de standaard in diverse markten. Het is één van de best lopende straalbuizen voor duw- en sleepboten, ijsbrekers, baggerschepen, coasters, vissers- en werkboten. In de binnenvaart is het zelfs de meest verkochte straalbuis. Duizenden schepen varen met deze stuwkrachtvergroter. Na 25 jaar heeft DMC, na bijna een jaar lang onderzoek met behulp van de modernste technieken, nu een verbeterd ontwerp uitgedacht en in productie genomen.

Eigen én onafhankelijk onderzoek

Kees Oevermans, Technical Sales Manager bij DMC voerde het onderzoek uit. “Met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) hebben we de profielvorm systematisch bekeken en aangepast en verschillende simulaties uitgevoerd. Dat leverde veel nuttige inzichten op. Om het echter zeker te weten, hebben we de resultaten laten valideren door een onafhankelijke CFD-partij. Daarna konden we ook in de praktijk aan de slag gaan met de juiste, exacte waardes. De vernieuwde Optima kwam als gevolg van het onafhankelijke onderzoek als beste uit de test.”

Resultaat

De 3 belangrijkste resultaten voor reders en ship management bedrijven zijn dat de vernieuwde Optima meer voorwaartse en achterwaartse stuwkracht genereert dan zijn voorganger, resulterend in een lager brandstofverbruik, minder trillingen oplevert en minder geluid produceert.

Oevermans: "De vernieuwde Optima straalbuis levert tot wel 1,8% meer directe stuwkracht op. Maar daar blijft het niet bij. Je kunt de straalbuis en de schroef van een schip als één, onderling afhankelijk geheel zien. Wanneer je vanuit die gedachte één systeem ontwerpt in plaats van twee separate systemen, kunnen we de voorstuwing nog verder optimaliseren tot wel 3,4% meer stuwkracht."

DMC schakelde Computational Fluid Dynamics (CFD) in voor de onafhankelijke benchmark. Oevermans: "Vroeger kon je bijna alleen testen in een sleeptank. Met de huidige software kunnen we echter drukverdelingen en stroomlijnen nauwkeurig visualiseren en concrete verbeteringen doorvoeren die direct gerelateerd zijn aan de veranderingen die scheepsontwerpen in de afgelopen hebben ondergaan. Uiteraard willen onze positie als wereldmarktleider in straalbuizen graag behouden. Met deze verbeteringen denken we dat nu zeker te hebben gesteld."

Gemakkelijk vervangbaar

Scheepseigenaren die al een Optima straalbuis hebben, hoeven zich geen zorgen te maken: bestaande scheepsontwerpen hoeven niet aangepast te worden. Het nieuwe profiel past naadloos in de huidige constructie. Er zijn bovendien twee versies: de DMC Optima 04 en 05. Het verschil zit in de lengte van de straalbuis: de Optima 05 heeft een lengte van 50% van de schroefdiameter, de Optima 04 ligt op 40%. Na installatie kan de toegenomen stuwkracht van de schroef worden ingezet om sneller te varen, brandstof te besparen en zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Subsidie

In 2024 komt er een subsidie van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor de visserij in het kader van verduurzaming van de Nederlandse vloot. De regeling, die de sector ondersteunt bij het verminderen van brandstofverbruik en het verhogen van de energie-efficiëntie, noemt schroeven en straalbuizen expliciet als subsidiabele onderdelen.