Een inkijkje nemen in de haven of industrie met je profielwerkstuk

25 augustus 2022

En daar dan nog met een dikke geldprijs voor beloond worden! Dat gebeurde afgelopen weken bij de winnaars van de Maritime & Mainport Profielwerkstukkenwedstrijd 2021-2022. De winnaars werden tijden hun diploma-uitreikingen verrast door de ambassadeurs van organisator Watertalent met het  heugelijke nieuws. Scholieren die een profielwerkstuk schreven over de maritieme sector of over de industrie konden zich opgeven. Door een onafhankelijke jury werden na veel wikken en wegen de meest creatieve, innovatieve en hoogwaardige werkstukken geselecteerd. De Maritime & Mainport Profielwerkstukkenwedstrijd daagt scholieren uit om aan de slag te gaan met actuele onderwerpen als windmolenparken op zee, duurzame brandstoffen in de scheepvaart en automatisering in de logistiek. Deze zesde editie van de wedstrijd was de eerste keer dat er zes geldprijzen te verdelen vielen, een top 3 voor de Maritime-thema’s en een top 3 van de Mainport­-thema’s.  De hoofdprijzen van €2000  zijn gewonnen door :
  • Maritime: Thomas Walta (Maris College Belgisch Park, Den Haag) met zijn werkstuk over welke constructies ervoor zorgen dat onderzeeërs dieper kunnen duiken
  • Mainport: Björn Jansen (Wolfert Dalton, Rotterdam) met zijn werkstuk over hoe het versterkte broeikaseffect verlaagd kan worden

1e Prijs Maritime: We all live in….

Een versterkte onderzeeër die nog dieper kan duiken. Dat moet toch mogelijk zijn, dacht Thomas Walta. In zijn ruime werkstuk gaat hij op onderzoek uit naar een structuur waardoor hij dit kan realiseren. Hij geeft aan al sinds jongs af aan geobsedeerd te zijn door het vaartuig, en het onderzoek sluit goed aan bij zijn beoogde vervolgstudie: Maritieme Techniek aan de TU Delft. Naast diepgravend literatuuronderzoek, verrichtte Thomas ook experimenten met verschillende schaalmodellen van zelf gesoldeerde constructies. De druk van het water heeft Thomas nagebootst met een betonpers. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat de andere constructies die hij ontworpen had niet dieper konden duiken dan de huidige structuur die wordt toegepast in onderzeeërs. De jury vond het een ambitieus project met een goed afgebakend onderwerp en een mooi experiment. Zij gaven aan er zelf ook nog aardig wat van opgestoken te hebben, daarom was het de prestigieuze eerste Maritime-prijs meer dan waard.

1e prijs Mainport: Björn zat al op een idee te broeien

Want in zijn dagelijks leven merkte hij steeds meer van de invloeden van het versterkte broeikaseffect. Om die reden en zijn liefde voor de natuur is hij dieper in de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering gedoken. Ook Björn koos een onderwerp waarmee hij zich kon voorbereiden op zijn vervolgstudie, namelijk Future Planet Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Björn geeft aan dat hij erachter is gekomen dat het haven industrieel complex van Rotterdam een grote rol kan spelen in de energietransitie en het verminderen van broeikasgassen. Daarnaast heeft hij ideeën geopperd hoe kalk toevoegen aan het oceaanwater het CO2- absorberend vermogen kan verhogen, en dit ook uitgebreid getest in de oefenfabriek van STC Brielle. De jury roemt Björn om zijn originele, initiatiefrijke project en zegt dat het werkstuk op universitair niveau geschreven is. Dat (en de eerste Mainport-prijs) is een goed begin voor je vervolgstudie!

Zeilend naar de sterren

Ook de tweede en derde prijzen van de Maritime categorie waren zeer noemenswaardige werkstukken. De tweede Maritieme prijs(€1250) is gewonnen door Sara Zwijnenberg en Aniek Graafsma van het SSG Nijmegen met hun werkstuk over Astronavigatie. Nou ja werkstuk, zeg maar gerust handboek. Met ruim 100 kantjes vond de jury het een indrukwekkend en gefocust project. De derde Maritime prijs(€750) is ten deel gevallen aan Bart Wijnja, net als Thomas Walta van het Maris College Belgisch Park (Den Haag). Hij heeft een werkstuk geschreven over de natuurkundige processen achter zeilen, wat zijn hobby is. De jury vond het mooi hoe zelfstandig Bart te werk is gegaan, en vond het knap dat hij het voor elkaar had gekregen om met zo’n klein onderwerp toch grote technische inzichten te vergaren.

Floating Future

De tweede prijs(€1250) van de Mainport-categorie kwam Bas Blijleven en Stein Magielse  van het Antoniuscollege Gouda toe. Zij wisten haarfijn uit te pluizen wat de schade van de blokkade van het Suez Kanaal door het Ever Given schip was. Daarnaast opperden zij ideeën over hoe zo’n blokkade in de toekomst voorkomen zou kunnen worden. De jury vond het goed dat de scholieren ingehaakt zijn op een actueel onderwerp dat bij iedereen nog op het netvlies staat.  De derde Mainport prijs(€750) werd in de wacht gesleept door Douwe Oosterhuis en Lucas Mol van het CSG Prins Maurits, met hun profetische werkstuk over hoe onze toekomst eruit zou kunnen zien met drijvende steden. Nee, ze hebben geen script voor een science-fiction film geschreven. Een erg leuk idee en onderzoek, en zeer belangrijk voor het bewustzijn in een tijd van zeespiegelstijging en klimaatverandering, aldus de jury. Alle prijswinnende werkstukken zijn terug te lezen op www.profielwerkstukkenwedstrijd.nl.

Meer over de wedstrijd

De Maritime & Mainport Profielwerkstukkenwedstrijd is enkele jaren geleden in het leven geroepen om scholieren te enthousiasmeren voor een technische of maritieme vervolgopleiding. De wedstrijd wordt georganiseerd door Watertalent en het Educatief Informatie Centrum Rotterdam en ondersteund door Netherlands Maritime Technology. Initiatiefnemer van de wedstrijd is NISS (Stichting Ondersteuningsfonds Nationaal Instituut voor Scheepvaart en Scheepsbouw). Voor meer informatie over de doestellingen en aanpak van deze landelijke wedstrijd: www.profielwerkstukkenwedstrijd.nl. De wedstrijd met hoogwaardige inzendingen vanuit alle windstreken biedt scholieren begeleiding en inspiratie in de laatste fase van hun middelbare schooltijd. Scholieren kunnen zich nu alweer inschrijven voor het aankomende schooljaar! Gerenommeerde bedrijven zijn ambassadeur van de wedstrijd en hebben de scholieren waar nodig ook ondersteuning geboden. Zonder deze sponsoren en fondsen zou de wedstrijd niet kunnen bestaan: Het Nederlands Loodswezen, Shell Energy & Chemicals Park Rotterdam, EQUANS, Huntsman Holland B.V., Vopak, APM Terminals Maasvlakte II  en de Samenwerkende Maritieme Fondsen : Stichting Ondersteuningsfonds NISS, Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van ’s-Lands zeedienst, Admiraal van Kinsbergen Fonds, Stichting Helden Der Zee-Fonds ‘Dorus Rijkers’