European Metal Recycling wil meedenken met de maritieme maakindustrie
Ze zijn het eerste NMT-lid in hun branche en staan voorop als het gaat om het creëren van een duurzame toekomst: European Metal Recycling (EMR).
Het bedrijf begon ooit met één vestiging in Engeland, maar ondertussen zijn ze met ruim 130 vestigingen op verschillende plekken in de wereld te vinden. Vier van die locaties zijn in Nederland. Al het metaal dat hier binnenkomt wordt op kwaliteit gesorteerd en gecontroleerd, (indien nodig) verwerkt en tenslotte vervoert naar smelterijen om er een secundaire grondstof van te maken.
Voor EMR is niets te groot, maar ook niets te klein. En dat menen ze. Ze recyclen frisdrankblikjes en ontmantelen zelfs hele vliegdekschepen. Afhankelijk van de locatie kun je er terecht voor de verwerking van Ferro en Non-Ferro metalen in verschillende hoeveelheden en afmetingen. Grote objecten uit de offshore, maritiem en maakindustrie worden op locatie verwerkt en op kwaliteit gesorteerd.
Zoals te verwachten van een bedrijf in de metaal recycling, is duurzaamheid één van de belangrijkste pijlers van EMR. In 2020 kondigde het bedrijf aan dat ze een strategie heeft om in 2040 energieneutraal te kunnen opereren. Om dit te bereiken rijdt het bedrijf onder andere al met een volledig elektrisch lease wagenpark, een elektrische vrachtwagen en een LZV (Lang Zwaar Voertuig) om 3 containers tegelijk te kunnen vervoeren. Op de operationele werven zijn al jaren geleden hybride en ook volledig elektrische kranen ingezet om CO2-uitstoot te verminderen. Los hiervan is het vermeldenswaardig dat metaal recycling ten opzichte van ruwe grondstoffen voor metalen winnen uit mijnen een enorme CO2 besparing oplevert.
Ze zijn niet alleen met hun eigen duurzaamheid bezig, maar willen ook bijdragen aan de duurzaamheid van andere sectoren. Daaronder valt ook de maritieme sector.
‘’EMR wil graag in de beginfase meedenken over de duurzaamheid en circulariteit van gebruikte metalen,’’ aldus Hermen Zevenhoven (Industrial Services bij EMR). Dit is dan ook iets wat ze met het lidmaatschap van NMT hopen te bereiken. ‘’Dit is een sector waar veel metaal inzit en waar duurzaamheid – net als in alle andere sectoren – steeds belangrijker wordt. We willen graag met werven en andere bedrijven nadenken over hoe we hergebruik in gang kunnen zetten. Het liefst nog voordat de bouw echt begint.’’