Fedor Ester van Demcon Unmanned Systems over de uitdagingen en kansen in deze tijd
Hoe gaat het met jullie bedrijf onder de huidige omstandigheden? “2020 was een bijzonder jaar voor ons. Eerst lage olieprijzen en daarna Covid-19. Deze onzekerheden zorgden voor uitdagende marktomstandigheden in de maritieme-, bagger- en surveysector. Wij merkten dat investeringen in innovaties of USV vloot uitbreidingen werden uitgesteld. Maar, dat bood ook weer andere mogelijkheden, want daardoor konden wij met onze partners meer focus leggen op onze eigen ontwikkelingen. Daar kunnen wij de komende periode de vruchten van gaan plukken.”
Zijn er mooie ontwikkelingen of innovaties die we dit jaar van jullie kunnen verwachten? "Zeker! Dit jaar ligt er veel moois voor de boeg. Denk onder andere aan uitbreiding van ons USV product portfolio, met een nieuw platform type. Om voor nog meer uitvoeringsscenario’s (van bouwkuipen, binnenwateren tot offshore) een oplossing en maatwerk aan te kunnen bieden. Maar denk ook aan het toevoegen van nieuwe systeem functionaliteiten uit onze technologie ontwikkelingen. Met deze nieuwe navigatie en control oplossingen worden de remote en hands-off operaties verder verbeterd.”
Welke lichtpuntjes zien jullie voor de (Nederlandse) maritieme sector? “De markt is niet van 31 december op 1 januari omgeslagen. Er zijn nog steeds onzekerheden bij partners en eindgebruiker. Maar, achterblijven in innoveren is op de lange termijn nog risicovoller voor een onderneming. Dat zien we dan ook terug in de afgelopen periode. Gesprekken over innovaties met betrekking tot digitalisering, automatisering en vernieuwing worden weer hervat en nieuwe initiatieven zijn al opgestart. Daarnaast denk ik dat zowel de overheid en Defensie veel kansen kunnen bieden voor de Nederlandse maritieme sector met de vervangingsprogramma’s, vlootuitbreiding en het stimuleren van innovaties. Wij kijken dan ook met veel positivisme uit naar wat dit en volgende jaren komen gaat.”
Naast met Demcon Unmanned Systems spraken we ook met vertegenwoordigers van Wärtsilä Netherlands, Van Oossanen Naval Architects BV, QMEX Technology BV, EST Floattech, Evers+Manders Subsidieadviseurs, Europort Rotterdam Ahoy, De Haas Maassluis en Demcon Unmanned Systems. Lees de interviews in het gloednieuwe NMT Magazine.