Magafbeelding

Genomineerden Maritime Awards Gala 2024 zijn bekend

11 juli 2024

Met ook deze keer veel aan elkaar gewaagde inzendingen, belooft het op maandag 4 november een spannende avond te worden. Tijdens het Maritime Awards Gala ontmoeten honderden maritieme professionals elkaar om samen met de pers, politiek en de genomineerden het innovatievermogen van de Nederlandse maritieme sector te vieren. Dit zijn de genomineerden van dit jaar.

De Maritime Ship of the Year Award is een brede erkenning van de Nederlands scheepswerven voor hun maritieme innovatiekracht voor varend materieel. Dit jaar zijn genomineerd:

  • Royal Huisman heeft met Sarissa de lat voor super zeiljachten weer serieus hoger weten te leggen. Het jacht is voorzien in een groot aantal complexe zeilsystemen zoals een hele batterij onderdekse lieren voor vallen, schoten en bakstagen en een indrukwekkende liftkiel. De intrekbare voortstuwing is een vernieuwing op zich. Alles met enorm veel vernuft ge-engineerd en ingebouwd in de zeer beperkte ruimte die karakteristiek is voor super-zeiljachten.
  • De door Holland Shipyards Group gebouwde Gorinchem XII is een lichtgewicht emissieloze ferry, ontwikkeld voor de gemeente Gorinchem. Het schip kan 100 personen en 100 fietsen vervoeren met een laag energie verbruik en is te opereren door slechts 1 persoon. Samen met het oplaadsysteem en de nieuwe aanland fuiken geschikt voor alle waterstanden, is een totaal transport system opgeleverd. Hiermee is een nieuwe standaard gezet.
  • De RIJN is één van de twee nieuwste waterinjectievaartuigen gebouwd door Scheepswerf Kooiman voor baggeraar Van Oord. Waterinjectie baggeren is een baggertechniek waarbij water wordt geïnjecteerd vlak boven de bodem met een waterinjectiebalk. Het schip is voorzien van een Dynamic Positioning (DP) systeem, waardoor het baggeren veelal in hoge mate voorgeprogrammeerd en efficiënter kan verlopen. Het toegepaste powermanagement systeem is gebaseerd op praktijk data waarmee de software geoptimaliseerd is wat resulteert in minimale uitstoot.

De Maritime Talent Award is de erkenning van een persoon voor zijn of haar onderzoekswerk of ontwikkelingsresultaat. Dit jaar zijn genomineerd:

  • Fanny Rebiffé met ‘AI Sail’, een open-innovatieproject rond machine learning. Met het project heeft Fanny laten zien dat Reinforcement Learning gebruikt kan worden voor het controleren van maritieme assets.
  • Willem van Herwaarden heeft een methodiek ontwikkeld in de vorm van een werkprocedure waarmee voorafgaand aan een operatie de traagheidsstraal van het offshore kraanschip kan worden vastgesteld. Dit is van belang om de inzetbaarheid van offshore werkschepen te kunnen voorspellen.
  • Elise Hoffmann heeft tijdens haar afstuderen voor de TU Delft bij Damen Shipyards een aanpak uitgewerkt en toegepast die het mogelijk maakt om rekening te houden met circulariteit tijdens het (her)ontwerp van schepen en equipment aan boord.

De Maritime Innovation Award is de prijs die wordt uitgereikt aan de meest aansprekende maritieme innovatie van het afgelopen jaar. Dit jaar zijn genomineerd:

  • Het STS-systeem van AutoMooring Solutions is een geavanceerd geautomatiseerd modulair aan- en afmeer systeem dat vacuümtechnologie en robotarmen combineert met kunstmatige intelligentie om schepen onderling af te meren.
  • Wattlab heeft Solarluiken ontwikkeld, een zonne-energie systeem dat is geïntegreerd in klassieke scheepsluiken. Zo wordt elk luik een duurzame generator, waarmee brandstofverbruik op schepen aanzienlijk gereduceerd kan worden.
  • Met de Heave Chief 1100 van Seaqualize kunnen offshore installatie contractors het hele jaar door veiliger zware windturbine componenten hijsen en installeren. Het is ’s werelds grootste en meest geavanceerde inline Active Heave Compensator.


De Maritime Achievement Award is  een erkenning van een maritieme prestatie met maatschappelijke impact en brede publieke zichtbaarheid. Dit jaar zijn genomineerd:

  • De KNRM zet zich al 200 jaar in voor mensen in nood op het water. Het redden van levens op zee valt en staat met de inzet van toegewijde vrijwilligers. De nominatie is een waardering voor de vrijwilligers die de ruggengraat vormen van het werk van de KNRM.
  • Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht met de aflevering Dwarse Scheepsbouwers, waarin een uitzonderlijk goed beeld is neergezet van de Nederlandse maritieme sector. De nominatie is een aanmoediging voor de maritieme sector én daarbuiten om meer soortgelijke maatschappelijk zichtbaarheid voor de maritieme sector te realiseren.
  • Het waarborgen van het Mare Liberum door de opvarenden van de Koninklijke Marine. De nominatie is een waardering voor de inzet van alle opvarenden bij de Koninklijke Marine die zich inzetten voor de internationale vrije doorvaart voor de civiele scheepvaart.

De Maritime Security Award is een sectorale erkenning van een vernieuwing op het gebied van security binnen maritieme onderdelen van de Nederlandse overheid. Dit jaar zijn genomineerd:

  • Erik Dekker heeft onderzoek gedaan naar de eigenschappen en prestaties van de Russische, hypersone ‘Kinzhal’ raket. Hij beschrijft onder welke omstandigheden een Kinzhal uit te schakelen lijkt met een capabele onderscheppingsraket.
  • In haar scriptie ‘Drone neutralisation with radar technology’ bestudeert LTZ3 (TD) Anna Verhoek of het mogelijk is om drones uit te schakelen met de elektromagnetische straling van radarsystemen.
  • Bas van Berkel heeft onderzoek gedaan naar methodes die kunnen ingezet worden als onderdeel van grootschalige en automatische monitoring van territoriale zones op zee. Doel is om schepen te detecteren die die niet gezien willen worden.

Het Maritime Awards Gala 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsors Praxis Automation Technology BV, Anker Crew Insurance, Damen Shipyards Group, NNPC en Europort2025.