Oceanco verbindt jachtbouw met digitalisering voor nieuwe generatie jachten
Jachtbouw en digitalisering zijn bij Oceanco sterk met elkaar verbonden. Het is voor het Alblasserdamse bedrijf zelfs een randvoorwaarde om op hoog niveau te kunnen blijven presteren. “Onze ambitie is om alle wensen die een klant heeft te realiseren. Hoe complex ook. Gedurende de totale looptijd van een project – van contract tot oplevering – kan de klant wijzigingsvoorstellen doen. Om dat mogelijk te maken heb je een geavanceerd systeem nodig dat helpt bij deze processen”, aldus Hans Bink, Project Manager Business Innovation bij Oceanco. In dit artikel leggen we uit hoe Oceanco digitaal succesvol werkt, welke uitdagingen en voordelen verregaande inzet op digitalisering met zich meebrengt en tenslotte bespreken we ook de geavanceerde, digitale toekomst van de Alblasserdamse jachtenbouwer.
Digitale aansluiting
Toen Bink startte als Business Innovation Manager, werd er bij Oceanco wel digitaal gewerkt. Echter, de informatie was nog verdeeld zowel binnen de organisatie, bij de teams, als buiten de organisatie bij Oceanco’s co-makers. Bink: “Ik zag dat er binnen een projectteam veel verschillende manieren waren voor dataopslag en het beschikbaar maken van data, met veel manuele handelingen en kopieeracties van data als consequentie. Mijn collega's en ik kwamen tot de conclusie dat het slimmer en beter kon. We zijn gestart met het verkennen van de mogelijkheden om de beschikbare data slimmer in te gaan zetten, ten gunste van de kwaliteit en efficiency van het project. Omdat Yacht Builder (onderdeel van Shipbuilder Software) een flexibele oplossing is, hebben we ervoor gekozen om dit programma als data management tool in de organisatie te introduceren. Steeds meer disciplines zijn aangesloten en steeds meer data wordt als single source of truth hierin opgeslagen en beschikbaar gemaakt voor iedereen in de organisatie.”
Kant en klare data apps bestaan niet voor jachtbouw
“We gebruiken geen kant-en-klare apps voor data- en projectmanagement”, vervolgt Bink. “Geen jacht is bij ons hetzelfde, alle projecten zijn one-offs. Projecten zien er dus iedere keer anders uit. Dat vraagt om een software-oplossing die net zo flexibel is als wij en die steeds weer kan worden aangepast aan de verschillende projecten.” Als voorbeeld noemt Bink een uiterst complex project, met hoge geluidseisen. “Alhoewel onze noise and vibration standaarden al zeer hoog zijn, was de wens van een klant om deze naar een nog hoger niveau te tillen. Natuurlijk is ons antwoord ja, want dat zit in ons DNA. Maar bedenk je eens hoeveel data er vrijkomt tijdens zo’n project. Alle onderdelen moeten voldoen aan en getest worden op die hogere standaarden. En iedereen in het team moet volgens die standaarden werken en worden aangestuurd. Deze workflow hebben we in Yacht Builder aangepast. Daardoor ontstaat er voor alle teams een single source of truth. Iedereen werkt met dezelfde data en kan binnen hun rol ermee aan de slag.
Yacht Builder als centrale hub
Als organisatie wil je het liefst zoveel mogelijk informatie centraal benaderen, maar verschillende programma’s maken dat vaak lastig. Hoe lost Oceanco dit op? Bink: “Ook Oceanco gebruikt verschillende programma’s voor onder andere CAD en technische en financiële rapportages. Yacht Builder kan echter met deze programma’s gekoppeld worden. De data die bijvoorbeeld in CADMATIC wordt ingevoerd, is ook te zien in de omgeving van Yacht Builder. Daardoor kunnen veel meer teams direct bij de informatie uit de designs zonder de zware programma’s te hoeven opstarten. We gaan steeds meer informatie centraal beschikbaar maken. Dit kan doordat we een 100% traceability hebben gerealiseerd, van elk data veld kun je de eigenaar zien, en wanneer en wie het veld heeft gewijzigd.”
Acceptatie digitale werkwijze
Dat klinkt mooi, maar een nieuwe werkwijze levert altijd uitdagingen op. Hoe gaan ze daar bij Oceanco mee om? “Laat ik eerlijk zijn, ook ik ben vanuit mijn professionele achtergrond sceptisch als het gaat over het implementeren van een nieuwe werkwijze. Dat moet zorgvuldig. Daarom veranderen we niet van het ene op het andere moment, dat werkt niet. Ik ben een ambassadeur van Yacht Builder en samen met mijn collega’s van het Yacht Builder Project team laten we andere teams eerst zien wat het betekent als ook zij aan de slag gaan met centrale data. Op die manier sluiten we steeds meer teams aan.
We laten onze collega’s in de projectteams zien dat zij direct bij de informatie van andere teams kunnen en dat ze ermee aan de slag kunnen gaan. Daarmee wordt niet alleen het kopiëren van data voorkomen, maar wordt bijvoorbeeld ook de hoeveelheid mailverkeer sterk teruggedrongen. Deze manier van implementeren werkt aanstekelijk. Ik krijg nu zelfs vragen of ook andere programma’s kunnen worden aangesloten op Yacht Builder. Tegelijkertijd krijg ik van onze co-makers ook zeer positieve geluiden terug. Doordat zij ook toegang hebben tot onze Yacht Builder database beschikken zij over accurate projectdata. Een interface tussen hun eigen database en onze Yacht Builder database behoort ook tot de mogelijkheden.”
Toekomst digitalisering: co-makers en klanten centraal
Inmiddels werken al 130 mensen bij Oceanco met Yacht Builder en hebben de co-makers toegang tot de voor hen belangrijke informatie. Dat is nog maar het begin. Ook de co-makers beschikken over een schat aan kennis. Bink: “We willen hen nog verder gaan betrekken bij de projecten en aansluiten op Yacht Builder. Daarnaast mogen we onze ogen niet sluiten voor het potentieel aan jongere klanten die groot geworden zijn in en door een digitale wereld. Daarop anticiperen wij door te digitaliseren en steeds verder onze projecten, processen en data open en centraal te stellen, in samenwerking met Yacht Builder. Alleen zo kunnen wij het perfecte jacht bouwen, nu en in de toekomst.”