Veth Propulsion levert 40 stuurroosters aan Concordia Damen voor LNG tankers “Parsifal”
Concordia Damen heeft Veth Propulsion by Twin Disc geselecteerd als boegschroefleverancier voor het grootschalige project “Parsifal” van 40 LNG tankers. Op vrijdag 18 december ondertekenden beide partijen het contract voor het leveren van 40 efficiënte Veth Stuurroosters en bijbehorende elektromotoren. In februari 2021 vertrekken de eerste boegschroeven richting werf.
De bouw van deze duurzame LNG tankers wordt de komende 4 jaar gerealiseerd en alle worden voorzien van het stuurrooster type VSG-1200L en elektromotoren van 425 kW. Wim Boom, Area Sales Manager Veth Propulsion is erg trots op deze order: “Dit is de kroon op de samenwerking met Concordia Damen die al jarenlang bestaat. Zo hebben we gezamenlijk de planning op elkaar afgestemd en kunnen meedenken in het hele proces.”
Eerste oplevering eind 2021
Het eerste schip wordt in november 2021 opgeleverd, dus de eerste boegschroeven staan op de planning voor levering februari 2021, waarna elke opvolgende maand een boegschroef de werkplaats van Veth Propulsion gaat verlaten. De schepen worden door Shell gecharterd om minerale oliën te vervoeren tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en het Rijn-netwerk.
Trotse partners
De investeringstak van de Amerikaanse bank JP Morgan wordt eigenaar van alle schepen. “Veth Propulsion bleek uiteindelijk de meest interessante en best passende partij voor dit project”, vertelt Tim van Berchum, Financial Manager van Concordia Damen. De schepen worden geëxploiteerd door de VT Group, die ook reeds bekend zijn met de boegschroeven van Veth Propulsion. Trotse partners die weten wat zij aan elkaar hebben.
“Dat wij continu bezig zijn met duurzaamheid blijkt al uit eerdere projecten als de Oranje Nassau V en VI en de Den Bosch Max schepen. We zijn dan ook trots dat we met de levering voor de Parsifal schepen groots en gezamenlijk bijdragen aan de verdere verduurzaming van de sector,” aldus Boom.