RH Marine helpt marineschepen nauwkeuriger navigeren

Door nieuwe technologie en functionaliteiten toe te voegen en te integreren met de navigatiesystemen op de brug stelt RH Marine marineschepen in staat om steeds nauwkeuriger te navigeren. Hierdoor kunnen ze nauwkeuriger hun positie en die van andere objecten bepalen en worden ze minder afhankelijk van GPS.

Meer informatie

Om marineschepen meer mogelijkheden te geven om hun positie te bepalen heeft de toonaangevende systeemintegrator een optisch peiltoestel (OBD) geïntegreerd in WECDIS, RH Marine’s digitale kaartsysteem voor militaire doeleinden. Zichtpeilingen van objecten als vuurtorens en andere herkenningspunten, worden automatisch weergegeven in het kaartsysteem. Dat systeem kan ook weer data terugkoppelen naar het OBD, wat het uniek maakt in de branche.

Objecten die belangrijk zijn voor de navigatie kunnen ingebouwd worden in een “radar grid lock”, zodat de radar op basis van deze vaste punten de positie van het schip kan bepalen. Beide functionaliteiten maken marineschepen minder afhankelijk van satellietnavigatiesystemen zoals GPS. Die kunnen verstoord worden en zijn soms minder nauwkeurig.

Om de nauwkeurigheid van de positiebepaling duidelijker te tonen heeft RH Marine R95 Ellipse ontwikkeld. Dit speciale algoritme berekent op basis van alle beschikbare peilingen van radar, GPS en OBD de meest waarschijnlijke positie van het schip met 95 procent nauwkeurigheid. Die positie wordt in de vorm van een ellips op de kaart aangegeven. ,,Met dit systeem nemen we een stukje schijnnauwkeurigheid weg en weten schepen beter waar ze zijn,” zegt portfolio manager Marcel Vermeulen van RH Marine.

De diverse brugsystemen die doelen detecteren zien één doel nog wel eens aan voor meerdere, verschillende doelen. RH Marine heeft hier software aan toegevoegd die ervoor zorgt dat elk doel één identificatienummer krijgt en als één doel wordt gezien. Deze unieke nummers kunnen zelfs over meerdere schepen gedeeld worden, ,,Dat zorgt ervoor dat de verschillende afdelingen of zelfs schepen zeker weten dat ze allemaal over het zelfde target praten” aldus Vermeulen.

Om het op zicht varen langs kustlijnen gemakkelijker te maken kunnen marineschepen bekende objecten zoals vuurtorens als landmark vastleggen in het navigatiesysteem, zodat er eenvoudiger en sneller gepeild kan worden.

RH Marine heeft ook zijn Voyage Planning Station (VPS), een 55 inch touchscreen dat de oude papieren zeekaart heeft vervangen, uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. Behalve routes inplannen, tekenen en berekenen kunnen hier nu ook door de gebruiker foto’s en filmpjes aan toegevoegd worden. Die kunnen met een klik op een icoontje op de digitale zeekaart bekeken worden. Dit maakt plaatsen en objecten meer zichtbaar, zeker als die data met de hele vloot gedeeld worden. ,,Het VPS biedt voor zowel marines als jachten veel toegevoegde waarde.,” zegt Vermeulen. ,,De meeste nieuwe functionaliteiten zijn verzoeken van eindgebruikers uit de operationele tak. Wij zijn in staat om die wensen technisch vorm te geven. Dat is waar we sterk in zijn.”

In dat kader past ook de ontwikkeling van software voor augmented reality-brillen (AR) voor brugofficieren. Doordat zij tijdens het navigeren steeds meer naar schermen moeten kijken, is er behoefte om de meest relevante informatie als virtuele lagen op dat soort brillen te projecteren, terwijl ze naar buiten kijken. Vermeulen: ,,Hierdoor laten we opnieuw zien dat wij de innovatieve partij zijn die marineschepen beter laat navigeren.”