Alewijnse levert schakelborden extra vermogen Jumbo Javelin

Jumbo heeft Alewijnse Marine opdracht gegeven voor de productie en installatie van twee schakelborden voor het zware‐ladingschip Jumbo Javelin. De opdracht bestaat uit de engineering, supervisie, controle en inbedrijfstelling van de bekabeling en elektrische installatie tijdens een aanstaande conversie van het schip. De schakelborden regelen het extra vermogen van zes gecontaineriseerde generatorsets die tijdelijk aan boord komen voor een nieuw project waarbij extra capaciteit nodig is.

Meer informatie

Het DP2 zware‐lading kraanschip Jumbo Javelin maakt deel uit van de vloot van Jumbo en wordt meestal ingezet voor zware‐ladingvaart en offshore constructies. Het kraanschip is 144 meter lang en beschikt over twee kranen met een hijsvermogen van 900 ton en een DP2 dynamisch positioneringssysteem.

Complete redundante stroomvoorziening

Voor het nieuwe project van Jumbo Javelin is extra vermogen nodig. Daarom heeft Jumbo het schip tijdelijk uitgerust met zes extra gecontaineriseerde generatorsets. Deze generatoren voorzien de boegschroeven en offshore apparatuur van extra vermogen tijdens DP‐operaties, waarbij de schakelborden van Alewijnse de verhoogde stoomvoorziening beheren en regelen. Na afloop van het project zal Jumbo de zes generatoren weer verwijderen.

“De Alewijnse schakelborden regelen een volledig gescheiden stroomvoorziening aan boord van de Jumbo Javelin”, legt Pieter Vosselman, account manager bij Alewijnse Marine, uit. “In de bestaande opstelling is er niet genoeg vermogen beschikbaar, maar door de verbeterde configuratie is het schip gegarandeerd van extra capaciteit en betrouwbaarheid tijdens het nieuwe project.”

Toekomstige flexibiliteit

Alewijnse Marine zorgt voor de volledige integratie van de nieuwe schakelborden in de bestaande systemen van Jumbo Javelin. Bovendien installeert het bedrijf de schakelborden op zo’n manier dat de elektrische systemen kunnen worden teruggezet naar hun oorspronkelijke instelling als de tijdelijke generatoren weer worden verwijderd. Om dit bereiken, maakt Alewijnse gebruik van aanpassingen aan de PMS‐ en PLC‐besturingssystemen. Daarbij blijven de schakelborden op hun plaats, zodat het vermogen in de toekomst nog eens verhoogd zou kunnen worden.

“Ook  bij  de  nieuwbouw  heeft Alewijnse aan  boord van  de  Jumbo  Javelin gewerkt,” vervolgt  Pieter Vosselman. “Het  is  fijn  om  weer  terug  aan  boord  te  zijn  en  dit schip  de  flexibiliteit  te  geven  voor vergelijkbare opdrachten in de toekomst.”