Bakker Sliedrecht houdt Irish Lights werkschip Granuaile langer in de vaart

Bakker Sliedrecht gaat de aandrijfsystemen van het schip Granuaile van de Commissioners of Irish Lights begin volgend jaar vernieuwen. Daarmee wordt de levensduur en de inzetbaarheid van het schip verlengd.

Elektrisch systeemintegrator Bakker Sliedrecht leverde en installeerde begin deze eeuw de drive modules voor de Granuaile, destijds een van de meeste geavanceerde schepen ter wereld in zijn categorie. Daarna voerde Bakker Sliedrecht gedurende de afgelopen jaren regelmatig onderhoud uit.

Multifunctioneel werkschip Granuaile

De Commissioners of Irish Lights zijn verantwoordelijk voor de levering van meer dan 350 algemene navigatiehulpmiddelen (vuurtorens, bakens en boeien), de supervisie en het beheer van meer dan 3.000 lokale navigatiehulpmiddelen. Daarnaast helpen ze nieuwe obstakels en gevaren voor de scheepvaart uit de weg rond het eiland Ierland.

De Granuaile is een veelzijdig klasse 1 DP-schip dat breed ingezet wordt tijdens het beheer- en onderhoudsprogramma. Het schip heeft een 20 tons kraan, sleeplieren, een groot achterdek, een moderne ruime brug en een helikopterplatform. Het wordt onder meer ingezet bij het uitzetten van boeien, metingen op zee, inspectie, bemonsteren en in kaart brengen van scheepswrakken en zeebodems, onderzoek voor kabels en pijpleidingen, berging- en helikopteroperaties.

Oplossing dimensionale verschillen tussen ACS600 en ACS880

Het schip wordt dieselelektrisch aangedreven door twee 1100 kW elektromotoren. Ook heeft de Granuaile een 1200 kW elektromotor voor de boegschroef. De drie ACS600 frequentieregelaars die de elektromotoren aansturen zijn verouderd en worden niet meer ondersteund door de leverancier. Daarom vervangt Bakker Sliedrecht ze door nieuwe ACS880 modules. De ruimte aan boord is echter beperkt en de panelen waarin de nieuwe modules moeten komen bleken moeilijk bereikbaar. Bakker Sliedrecht lost dit op door de nieuwe frequentie inverter modules in de panelen van de remchopper te bouwen. Hierdoor zijn ze wel goed bereikbaar. De modules voor de remchopper worden verplaatst naar de panelen van de oude frequentieregelaars. Wat het project ook bijzonder maakt is dat het gaat om een retrofit van luchtgekoelde in plaats van watergekoelde modules.

Hausse aan retrofits

Bakker Sliedrecht heeft rond de eeuwwisseling veel schepen uitgerust met ASC600 drives. Veel van die modules zijn nu aan vervanging toe om het schip in de vaart te kunnen houden. Onlangs verving Bakker Sliedrecht de frequentieregelaars van enkele marineschepen. Accountmanager John Hollemans en Projectmanager Fred Hordijk van Bakker Sliedrecht:
“Onze ‘installed base’ met ACS600-aandrijvingen is groot en raakt steeds meer verouderd. Vandaar dat we verwachten in de nabije toekomst meer vergelijkbare retrofit-opdrachten te zien. Om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn hebben we een technische “box in box” standaardoplossing ontwikkeld. Op deze manier kan de refit snel en efficiënt worden uitgevoerd. Uiteraard kan Bakker Sliedrecht ook andere opdrachtgevers met een bestaande ACS600 installatie helpen met de standard box in box oplossing.”