Bakker Sliedrecht houdt Schotse Marine Protection schepen Minna en Jura langer in de vaart

Bakker Sliedrecht gaat voor het einde van het jaar de voorstuwingsaandrijvingen van de Schotse Marine Protection schepen (MPV) Jura en Minna vernieuwen. Daardoor wordt de levensduur van de schepen verlengd en kan de Schotse overheid inspecties op zee blijven uit voeren.

Marine Scotland, het directoraat van de Schotse regering dat verantwoordelijk is voor het geïntegreerde beheer van de Schotse zeeën heeft de aanbesteding gegund aan Bakker Sliedrecht. De systeemintegrator leverde eerder de bestaande voortstuwingsaandrijving voor de MPV Minna, die in 2003 in de vaart kwam. Daarna deed Bakker Sliedrecht ook het onderhoud aan de installatie. De bekendheid met dit soort schepen, de deskundigheid op het gebied van dieselelektrische voorstuwing en het vermogen om de werkzaamheden voor het einde van jaar en voor de EU-uitreisovergangsperiode af te ronden waren belangrijke selectiecriteria voor de Schotse regering. Deze vereiste projecteinddatum vergt volgens Accountmanager John Hollemans en Projectmanager Fred Hordijk van Bakker Sliedrecht flexibiliteit van onze Bakker medewerkers en nauwkeurig projectmanagement.

De MPV Minna en MPV Jura zijn begin deze eeuw gebouwd. Net als het derde schip MPV Hirta worden ze ingezet in de Schotse wateren voor de bescherming van de zee, waaronder visserij-inspecties.

Levensduurverlenging voortstuwingsinstallaties Minna en Jura

De schepen hebben een dieselelektrische voorstuwing. De frequentieregelaars die de elektromotoren van de schepen aansturen zijn aan het eind van hun levensduur en worden niet meer ondersteund door de leverancier. Bakker Sliedrecht vervangt ze door de nieuwere ACS880 modules. Daarin worden naast de frequentieregelaars worden ook een koelwatersysteem, de besturing en andere benodigde apparatuur ingebouwd in de nieuwe schakelkasten. ,,Door de kasten te vernieuwen verwachten we dat de levensduur van de voorstuwingsinstallatie en daarmee van het hele schip met tien tot vijftien jaar wordt verlengd”, stellen Hollemans en Hordijk.

Projectoplevering eind 2020

De installaties worden in Sliedrecht gebouwd en getest. Als alle testen positief uitvallen gaan de schakelkasten op transport naar het Verenigd Koninkrijk. Een lokale werf haalt de oude apparatuur eruit en plaatst de nieuwe schakelkasten aan boord. Bakker Sliedrecht ontkoppelt ter plekke de oude installatie, installeert de nieuwe en stelt alles in bedrijf. Bij de Jura gebeurt dat medio november, bij de Minna begin december. ,,Het is een behoorlijke haastklus, maar we liggen zelfs voor op schema”, zegt Hordijk.