Boete cruiseschip Oasis of the Seas van tafel: onderhoud aan cruiseschepen kan weer terug naar Rotterdam

De rechtbank in Den Haag is het oneens met de boete die in 2014 is opgelegd aan rederij Royal Carribean Cruise Ltd. (RCCL). De boete was opgelegd voor werk aan het cruiseschip Oasis of the Seas. De rechtbank heeft het bezwaar van RCCL tegen de boete gegrond verklaard. Met de uitleg van de rechter over regels voor inzet van riding crews, is een belangrijke drempel weggenomen voor de cruise-rederijen om onderhoud te laten verrichten in Rotterdam. Volgens Bas Ort, voorzitter van NMT, is dit heel goed nieuws voor de werven die onderhoud en reparatie verrichten en voor de vele toeleveranciers. “Ik roep minister Koolmees èn de Inspecteur Generaal van ISZW op om deze uitspraak te respecteren. We willen geen nieuwe blokkades door instellen van hoger beroep. De opdrachtgevers hebben de duidelijkheid die ze nodig hebben en de Nederlandse werven en toeleveranciers kunnen werk binnenhalen dat ze juist in deze crisis hard nodig hebben.”

Meer informatie

De rechter heeft geoordeeld dat de uitleg die RCCL geeft aan de regelgeving voor de niet-EU leden van de “Riding Crew” aan boord van de cruiseschepen correct is en dat voor hen dus geen tewerkstellingsvergunning benodigd is. Kernpunt van de uitspraak is dat een cruiseschip wordt aangemerkt als een “vervoermiddel in het internationale verkeer”. Dat is ook het geval als het schip tijdelijk in het dok ligt. Voor niet-EU medewerkers die buiten Nederland wonen, in dienst zijn van een buitenlandse opdrachtgever en werken op de cruiseschepen behoeft dus volgens de huidige regels geen werkvergunning aangevraagd te worden. De eigen interpretatie die de minister en de Inspecteur Generaal van ISZW erop na hielden, is door de rechter met deze uitspraak naar de prullenbak verwezen.

De sector heeft dringend behoefte aan opdrachten van cruise-rederijen. De afgelopen jaren ging jaarlijks voor 100 M€ aan opdrachten voor de grootste cruiseschepen voorbij aan Rotterdam omdat de rederijen geen vertrouwen hadden in de onduidelijke en subjectieve uitleg van de regels en in de inspecties van de Nederlandse overheid. De uitspraak van de rechter biedt duidelijkheid voor opdrachtgevers en werven. Bas Ort: “We zijn blij dat de rechter bevestigd heeft dat de huidige regelgeving voldoet voor de riding crew van cruiseschepen. We vertrouwen er op dat minister Koolmees daar niet aan gaat morrelen en daarmee voorkomt dat nieuwe opdrachten weer naar het buitenland verdwijnen”. Bas Ort roept op: “Laten we er nu met z’n allen vol voor gaan om deze werkgelegenheid weer naar Nederland terug te halen!