Bosch Rexroth ontwikkelt en test nieuwe features voor autonoom docken van offshore gangways

Lasersystemen, camera’s en motion reference units: Bosch Rexroth ontwikkelt en test nieuwe features die toekomstige offshore gangways en andere toepassingen veiliger en efficiënter maken.

Meer informatie

  • Vergroten window of operation, efficiëntie en veiligheid
  • Toepassen van sensoren en camera’s voor autonoom docken
  • Uitgebreide testen uitgevoerd op zee met bestaande offshore gangway

Bosch Rexroth loopt voorop bij het ontwikkelen van nieuwe features gericht op het minimaliseren van de mogelijke risico’s die kunnen voorkomen bij het handmatig bedienen van offshore gangways. In nauwe samenwerking met specialisten van Bosch Corporate Research Center in Renningen (Duitsland), worden verschillende (add-on) systemen, berekenings- en verwerkingsmethoden en andere extra functies ontwikkeld en op zee getest.

“Deze features zijn gericht op het vergroten van de window of operation, dat wordt beperkt door de uitdagende weersomstandigheden op zee”, aldus Maarten Kuijpers, hoofd van de afdeling projectengineering bij Bosch Rexroth. “De innovatieve features ondersteunen ook toekomstige vereisten in andere toepassingen van bewegingscompensatie, zoals het aanlanden op zwevende windturbines of de overdracht van goederen en personen van schip naar schip”.

Door het toepassen van radar-, LIDAR-, camera’s en motion reference units voor het ophalen van gegevens, verbonden met slimme softwaresystemen die gebruik maken van sensor fusing algoritmen en Machine Learning, zullen offshore gangways hun relatieve positie ten opzichte van de docking locatie zien en berekenen. Door deze input in te voeren in het besturingssysteem van een gangway, kunnen toekomstige offshore gangway-systemen geheel autonoom de juiste plek zoeken, benaderen en aanleggen, onder de meest extreme offshore-omstandigheden.

Door samen te werken met de verschillende Bosch-afdelingen, kan Rexroth gebruik maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen in sensoren en software. Voor het testen werkt het bedrijf echter ook samen met andere partijen. “Innovaties zoals deze kunnen het best in een echte omgeving worden getest”, vervolgt Kuijpers. “Om deze reden hebben we veel geluk dat Vroon ons deze mogelijkheid heeft geboden. Hun VOS Start, ’s werelds eerste ‘Walk-To-Work’-schip, heeft een next-generation Barge Master gangway aan boord, die speciaal voor deze gelegenheid is uitgerust met de vereiste camera’s en sensoren en zodoende dient als de perfecte testopstelling. “