Damen Marine Components levert straalbuis voor vriestrawler Maartje Theadora

Damen Marine Components (DMC) heeft een nieuwe 19A-straalbuis geleverd voor de Maartje Theadora, een van de grootste vissersschepen van Europa. Een dergelijke straalbuis geeft meer stuwkracht bij lage snelheden, wat ideaal is voor de visserij.

Meer informatie

De Maartje Theadora is in 2000 gebouwd als vriestrawler voor Parlevliet & Van der Plas, het grootste visverwerkende bedrijf van West-Europa. Het schip met een lengte van 140 meter beschikt over grote vriesruimen waar de vis, na te zijn gevangen en schoongemaakt, direct wordt ingevroren. Hierdoor kan een vriestrawler lange tijd op zee blijven.

Na ruim twintig jaar dienst bleek de originele 19A-straalbuis aan vervanging toe te zijn. De straalbuis, met een diameter van 4340 mm voor een schroefdiameter van 4300 mm, is recentelijk één op één vervangen op de werf van Damen Shiprepair Amsterdam. Inmiddels is de Maartje Theadora weer in de vaart.

Ingewikkelde operatie

Een ingewikkelde operatie, aldus Kees Oevermans, technical sales manager bij Damen Marine Components in Hardinxveld-Giessendam. “De straalbuis weegt 18 ton, het is een uitdaging om deze precies op z’n positie te krijgen onder het schip. Maar het is goed verlopen en het eindresultaat ziet er zeer netjes uit.”

Aan het ombouwproject is een gedegen voorbereiding voorafgegaan. Oevermans: “Wij willen het zo gemakkelijk mogelijk maken voor de klant en de inbouwwerf. Daarom blijven we altijd van begin tot einde betrokken bij een project. Zodra de klant de opdracht heeft gegeven, gaan wij in overleg met de werf over de beste en de meest efficiënte manier om de straalbuis in te bouwen. Hiermee voorkomen we dat er later onvoorziene problemen ontstaan. Dat betaalt zich uiteindelijk uit voor zowel de werf als de klant.”

Gunstig effect

Een straalbuis heeft een gunstig effect op de prestaties van een vissersschip. Een schip dat de netten in het water heeft en aan het vissen is, ondervindt weerstand en heeft meer stuwkracht nodig. Bij de lage snelheden die het schip aanhoudt tijdens het vissen, kan de straalbuis meer stuwkracht genereren. Bijkomende voordelen zijn dat er hierdoor minder brandstof wordt verbruikt en er minder CO2-uitstoot is.

De Maartje Theadora is niet het eerste ombouwproject van Parlevliet & Van der Plas waar Damen Marine Components bij betrokken is. Zo zijn voor deze klant in 2017 de straalbuis van de Jan Maria vervangen en twee jaar geleden ook de beide straalbuizen van de Margiris vervangen. Oevermans: “Door de jaren heen is er een goede band ontstaan. Het is zeer prettig werken met elkaar en men iswe zijn  tevreden over de samenwerking.”