Damen Marine Components ontvangt order stuur- en roersystemen voor drie nieuwe sleephopperzuigers

Damen Marine Components heeft de opdracht gewonnen voor drie sets stuur- en roersystemen voor drie sleephopperzuigers (TSHD: Trailing Suction Hopper Dredger) die momenteel, voor Van Oord, gebouwd worden bij de werf van Keppel Offshore & Marine in Singapore.

De vaartuigen worden 138 meter lang en hebben een hoppercapaciteit van 10.500m³. Ze bevatten het allernieuwste in duurzaam, energiezuinig baggeren en worden volgens planning eind 2021 opgeleverd. De derde zal in het daaropvolgende jaar worden overgedragen.

Elk schip is uitgevoerd met twee Van der Velden COMMANDER™ piston-type stuursystemen en twee Van der Velden® MASTER roeren met een roerbulb en visstaartprofiel. De COMMANDER™ piston-type stuurmachine is zeer betrouwbaar en van hoge kwaliteit dankzij het ingebouwde cilinderontwerp. Het systeem kan volledig op maat gemaakt worden, met verscheidene opties voor roerstandaansluitingen, roerhoeken en cilinders. Hierdoor is de installatie eenvoudiger en is er minder ruimte nodig in de achterpiek.

Het MASTER roer is zeer goed manoeuvreerbaar en heeft een specifiek ontworpen, hoogwaardig visstaartprofiel dat kan worden geoptimaliseerd voor veel verschillende schepen. Bovendien heeft het geen bewegende onderdelen, waardoor het ideaal is voor schepen die in ondiep water varen. De roeren voor de TSHD’s van Van Oordhebben een oppervlak van ongeveer 14 m². De schepen worden door Bureau Veritas goedgekeurd voor snelheden tot 15 knopen en genereren een koppel van 270 kNm.

Beschikbaar met roerhoeken tot 65º, MASTER roeren zorgen voor een hoge lift en het visstaartontwerp kan worden geoptimaliseerd voor het doel van het schip. Elk roer van deze serie hopperzuigers wordt uitgevoerd met een roerbulb. Dit verbetert het kielzog van de propeller, wat energie- en brandstofbesparend werkt, alsmede meer stuwkracht geeft bij hogere belasting.
Robuust ontwerp en fabricage zorgen voor een constante werking ondanks de zware omstandigheden waarin het schip wordt ingezet. “Het roerprofiel is aan de hand van diverse modeltesten volledig geoptimaliseerd voor de beste prestaties op het gebied van manoeuvreren op lagere snelheden en in ondiep water”, aldus Bogdan Mocanu, Area Sales Manager van DMC.