Posidonia 2022

Eindelijk is Posidonia 2022 in zicht! Van 6 t/m 10 juni 2022 gaat het gebeuren en wel in de hoofdstad van Griekenland: Athene. Twee jaar geleden ging Posidonia niet door vanwege Corona, maar in juni 2022 is het zo ver. Is jouw bedrijf er klaar voor om zaken te doen met Griekse scheepseigenaren? Posidonia is dé beurs om met hen in contact te komen.

Netherlands Maritime Technology (NMT) organiseert op de beurs een Holland Paviljoen met de vernieuwde NL Lounge. Bekijk hier de opening van ons nieuwe Paviljoen op de Europort beurs in Rotterdam.

In het NL Paviljoen hebben we momenteel nog 4 stands beschikbaar.

  • Stand A (20m²)
  • Stand B (14m²)
  • Stand C (14m²)
  • Stand D (20m²)

Zie hieronder de plattegrond van het NL Paviljoen met de beschikbare stands.

Let op! Vanwege het beperkt aantal beschikbare stands kan het zijn dat u op de wachtlijst komt te staan. Wij behandelen de inschrijvingen op volgorde van binnenkomst. Hierover nemen wij, na uw inschrijving, zo snel mogelijk contact met u op.

 

 

 

Marktinformatie

Ongeveer 90% van de wereldhandel gaat via het water. Scheepvaart is daarmee een cruciale schakel in de internationale handel. Het is niet gek dat één van de grotere scheepvaart evenementen in Griekenland plaatsvindt. Griekse scheepseigenaren vertegenwoordigen namelijk maar liefst 18% van de wereldwijde handelsvloot gemeten in DWT en telt maar liefst 4.700 schepen die groter zijn dan 1.000 GT. Het gaat voornamelijk over olietankers, ore en andere bulkcarriers, LNG & LPG tankers en chemical & product tankers, maar ze zijn ook goed vertegenwoordigd in refrigerated cargo ships en containerschepen. Gekeken naar de vloot van alle Europese eigenaren zijn de Grieken de nummer één van Europa, gevolgd door Duitsland. Ook hebben Griekse eigenaren nog behoorlijk wat orders uitstaan (plek nummer drie op de wereldwijde orderlijst).

De vraag naar transport geeft zowel een impuls aan nieuwbouw, onderhoud, reparatie en conversies van schepen. Schepen voor de handelsvloot worden voornamelijk gebouwd in China, Japan en Zuid-Korea. Naast de bouwwerf zijn scheepseigenaren, ontwerpers, reders (technical managers) en superintendenten belangrijke partijen. Laatstgenoemde partijen kopen of onderhouden namelijk het schip en zijn verantwoordelijk voor de ‘makers/suppliers list’, veel van die bedrijven zijn gevestigd in Griekenland. Enkele grote toeleveranciers en systeem integratoren (bijv. Kongsberg Maritime) kiezen er daarom ook voor om zowel in Griekenland als in het betreffende bouwland in Azië kantoor te houden.

Dichterbij huis bezitten de Grieken ook nog een aantal ferry’s, vissersboten en sleepboten. Zo bestond de Griekse vissersvloot in 2018 uit maar liefst 238 schepen tussen de 18 – 24m, 147 schepen tussen de 24 – 30m, 25 schepen tussen de 30 – 36m en 3 schepen tussen de 36 – 45m. Alle vissersschepen zijn actief in de Middellandse Zee[1] een hebben een gemiddelde leeftijd van 30 à 35 jaar. Ook heeft Griekenland een relatief oude sleepbotenvloot. Grote spelers zijn onder andere Gigilinis, Vernicos, Megatugs, Tsavliris en Spanopoulos. Daarnaast is de Griekse vloot van passagiersschepen verouderd en erg vervuilend. Experts waarschuwen dat de schepen in de vloot moeten worden vervangen of worden gerenoveerd. De totale vloot in Griekse wateren omvat ongeveer 90 schepen met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar.

De scheepsbouwsector in Griekenland is niet heel significant. Het land telt enkele werven zoals Hellenic Shipyards, Salamis, Onex Neorion Shipyards en Chalkis Shipyards. Verder zijn er nog een aantal kleine scheepsbouw- en reparatiewerven in de regio’s Piraeus, Perama, en Salamis te vinden.

[1] https://ec.europa.eu/fisheries/sites/fisheries/files/docs/2018-fleet-capacity-report-greece_en.pdf

 

Kosten per m2

  • NMT-leden: € 730,- excl. BTW.
  • Niet-leden, € 830,- excl. BTW.

 

 

Posidonia 2022: ‘’Geen slechte plek om op een beurs te staan!’’

Els Roeterink, van AEGIR-Marine BV, staat ook dit jaar weer op Posidonia 2022 in Athene, Griekenland. Els vertelt: ‘’Wij kijken erg uit naar Posidonia 2022. In 2018 stonden wij er ook en we staan er eigenlijk erg vaak. Voor ons is Griekenland een hele grote markt met veel klanten. Er varen ook veel schepen in die regio. Het niveau van de bezoekers is enorm hoog. Er zijn grote reders en dat zie je niet op alle beurzen. We hebben er nu nog geen eigen kantoor maar misschien komt dat in de toekomst wel.‘’

Posidonia is ook dit jaar verdeeld over 4 dagen, van 6 t/m 10 juni. Els vertelt verder: ‘’Het belangrijkste aan Posidonia is vooral relatiebeheer. In 4 dagen zoveel mogelijk bestaande klanten ontmoeten. We bespreken dan hoe alles is gegaan en ook altijd wat er nog beter kan. Je hoopt natuurlijk dat er ook nieuwe klanten komen maar dat is niet het hoofddoel.‘’

‘’Er is altijd een goede energie op Posidonia. De stands zijn altijd leuk, de ene heeft muziek en de andere bijvoorbeeld een sherry-proeverij. En als je van de beurs komt kun je even lekker afkoelen in de zee of het prachtige Athene bewonderen. Het is geen slechte plek om op een beurs te staan!’’ Aldus Els Roeterink.

Meer informatie

Binnenkort volgt er meer informatie. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact op met Evy Menheere, Junior Trade Promotion Manager bij NMT via T 088 44 51 014 of E menheere@maritimetechnology.nl.