Dit evenement is geweest Bekijk komende evenementen
Voltooid, rechts vindt u enkele alternatieven

Webinar NAVIS (Nederlandse Autonome Veerponten Innovatie Stappenplan)

Op dinsdag 21 december organiseert NMT, in samenwerking met haar NAVIS partners, het NAVIS webinar. Gedurende dit online evenement presenteert het projectteam de eindresultaten van het NAVIS project en delen twee gastsprekers hun visie op autonome veerponten. Het webinar start om 10 uur en duurt tot 11 uur. Na dit webinar ben je op de hoogte van de status van de ontwikkeling van autonome veerponten in Nederland.

Sprekers

  • Jochem Nonhebel (Damen Naval)
    Damen Naval is druk bezig met het ombouwen van een bestaand vaartuig tot een zelfvarend pontje met de Vlissingse Binnenhaven als proefvijver. Projectleider Jochem Nonhebel zal meer vertellen over zijn ervaringen en de toekomstplannen.
  • Marco Scholtens (SMASH!)
    SMASH! heeft een visie hoe Smart Shipping er in 2030 uitziet, en Marco Scholtens vertelt daar graag meer over. In samenwerking met het NAVIS project heeft SMASH! een roadmap ontwikkeld, waarin de noodzaak voor smart shipping oplossingen, maar ook obstakels en benodigde acties om smart shipping in Nederland te realiseren in kaart gebracht zijn.
  • Kasper Uithof (NMT), Salih Karaarslan (EICB) en Bart Boogmans (TU Delft)
    Het NAVIS schrijfteam sluit de webinar af met hun bevindingen binnen het NAVIS Project, en hoe deze de SMASH! roadmap goed aanvullen.

Over NAVIS

Onder invloed van recente technologische ontwikkelingen ontstaat er een toenemende belangstelling van eigenaars, exploitanten en gebruikers van veerponten in het autonoom maken van deze schepen. Deze vraag wordt versterkt door marktfactoren als een groeiend tekort aan personeel voor het bemannen van de veren en een kostbare exploitatie door de aanzienlijke personeelskosten. Hierdoor staat de continuïteit van deze, voor met name voetgangers en fietsers belangrijke verbindingen onder druk.

De inventarisatie die binnen het NAVIS project gedaan is schetst de voornaamste technische, organisatorische en regelgeving uitdagingen die opgelost dienen te worden om autonome veerponten te realiseren.De ontwikkelde routekaart voorziet in een stapsgewijze invoering van autonome functionaliteit, en kan dienen als inspiratie voor het opzetten van pilotprojecten met meerdere bedrijven en kennisorganisaties.