Exclusief interview met Terry van Velzen van Praxis Automation Technology over elektrificatie trend

Een bekend gezicht in de maritieme sector; Terry van Velzen. Inmiddels staat de vliegtuigbouwkundige al een aantal jaar aan de top van het Leiderdorpse bedrijf Praxis Automation Technology. Met een ongekende drive om te vernieuwen is het bedrijf een nieuwe weg ingeslagen. Een weg van plug & play elektrische en hybride voortstuwingsoplossingen voor de scheepvaart. Nu nog voor vooral het middensegment schepen, maar binnen aanzienlijke tijd zal Praxis Automation Technology haar aanbod op dit vlak verbreden. Lees binnenkort meer in het NMT Magazine. Hierbij vast een sneak preview van het interview dat we hielden met Terry.

Door Jeanine Kwakernaak

Meer dan 6000 schepen heeft Praxis Automation Technology geautomatiseerd sinds de oprichting in 1965. Het bedrijf richt zich vanaf de jaren negentig uitsluitend op de maritieme sector. Een succesvolle move, want inmiddels is het bedrijf een wereldwijde top drie speler in de machinekamer- en brugautomatisering. Naast oprichter Sjors van Ruiten, vind je Terry. Een man met een sterke drive tot vernieuwen, een vastbijter in de zoektocht naar nieuwe klanten en markten. Velen kennen hem vanuit zijn tijd bij Imtech Marine, het huidige RH Marine, waar hij 18 jaar met heel veel plezier heeft gewerkt. Zijn kennis van automatisering en elektrotechniek komt nu uitstekend van pas.

Sinds 2017 biedt Praxis Automation Technology namelijk een nieuwe productlijn aan voor elektrische en hybride voortstuwing. Een productlijn die ze nu vooral verkopen aan het buitenland, o.a. Engeland, Singapore, Noorwegen, maar ook graag zouden willen aanbieden aan Nederlandse scheepswerven en installateurs. Terry: “We ervaren dat de Nederlandse maritieme sector op dit vlak nog wat terughoudend is.”

Maritieme batterijen

Hij vervolgt: “We leveren binnen die lijn door klassenbureaus gecertificeerde Lithium Ion Batterijen, AC/DC/AC frequentieregelaars en permanent-magneet elektromotoren tot ongeveer 500 kW. In de toekomst komen daar grotere frequentieregelaars en elektromotoren bij tot 5000 Nm. Deze producten zijn door ons bedrijf modulair ontworpen en geproduceerd en we leveren ze volledig gekoppeld aan elkaar. Met ons automatiseringsnetwerk voor monitoring en control. Ideaal voor het middensegment scheepsbouwers dat makkelijk configureerbare oplossingen zoekt voor hybride of volledig elektrische schepen.”

‘Elektrificeren scheepvaart moet aantrekkelijker worden gemaakt’

Terry ziet een belangrijke rol weggelegd voor de overheid om de elektrificatie van de scheepvaart verder te stimuleren. “Er zouden nu tenslotte ook niet zoveel elektrische auto’s in Nederland rijden als dat niet financieel zo aantrekkelijk was gemaakt door Den Haag. Het is dan ook eigenlijk raar dat een scheepseigenaar van een elektrisch of hybride schip net zoveel belasting en havengelden moet betalen als een traditioneel aangedreven schip dat volop emissies uitstoot.” 

Lees binnenkort meer in het NMT Magazine!