Hamburgse kantoor EST-Floattech succesvol in eerste jaar

De Nederlandse ontwerper en fabrikant van scheepsbatterijen EST-Floattech opende in augustus 2021 een kantoor in Hamburg om de Duitse markt van dichtbij te kunnen bedienen. Bemand met twee verkoopmanagers en een technisch projectmanager werpt deze beslissing nu zijn vruchten af: er is veel vraag naar duurzame, veilige en betrouwbare batterijoplossingen. Naast binnenvaart- en overheidsprojecten is nu de eerste van een aantal aanstaande orders voor offshore windschepen geplaatst.

Meer informatie

Minder dan een jaar na de opening mag EST-Floattech Gmbh in Hamburg een succes vieren: begin juni 2022 bestelde een klant uit Zuidoost-Azië een batterijpakket voor een offshore wind ondersteuningsschip. “Natuurlijk ben ik erg blij dat de oprichting van het bedrijf Hamburg zo snel vruchten afwerpt”, benadrukt Marc Mühlenbeck, Sales Account Manager. “Naast dit contract en eerdere projecten staan er diverse Offshore Wind orders op het punt te worden ondertekend.”

Duitsland, DACH, Polen, Denemarken, Italië, Zuidoost-Azië

Deze opdracht is slechts één voorbeeld van hoe EST-Floattech zich in de Duitse markt heeft gevestigd. Sinds de oprichting in 2009 is het Nederlandse bedrijf continu gegroeid en is het een van de toonaangevende leveranciers van lithium batterijsystemen. Het aantal klanten en projecten is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Daarom is in augustus 2021 ‘EST-Floattech GmbH’ opgericht.

Vanuit de Kallmorgen Tower, die zich in de directe omgeving van Hamburg’s ‘HafenCity’ bevindt, bundelen Josefin Klindt, Marc Mühlenbeck (sales) en technisch projectmanager Frank Gawehns hun ervaring. Het team zorgt voor de Duitstalige markt (d.w.z. de DACH-regio). De Italiaanse, Poolse, Deense en Zuidoost-Aziatische markten worden ook vanuit Hamburg bediend, wat de huidige diversiteit en groei in hybride en elektrische voortstuwingsbehoeften laat zien. Alle andere landen worden bediend vanuit het Nederlandse hoofdkwartier in Badhoevedorp.

‘Josefin en Marc’

Als voormalig scheepsklerk met ervaring bij een rederij en als adjunct-salesmanager voor een batterijfabrikant, zet Josefin Klindt haar expertise in voor klanten die hybride of elektrisch willen varen: “Met mijn ervaring in de maritieme economie en de kennis van de mogelijke toepassingen van batterijtechnologieën, kan ik persoonlijk bijdragen aan de ondersteuning van de energietransitie op zee”, benadrukt de Accountmanager Sales. Haar collega Marc put uit 20 jaar ervaring in de maritieme industrie, waaronder scheepsbouw, offshore en scheepstoelevering.

“Het potentieel voor onze batterijoplossingen is enorm”, benadrukt Josefin. “Duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid zijn de drie kernwensen van onze klanten en wij richten ons er op onze batterijsystemen zo te ontwerpen en bouwen dat aan al deze eisen ruimschoots wordt voldaan. De bescherming van milieu en klimaat wordt immers steeds belangrijker en de milieuregelgeving wordt steeds strenger. Dat vergroot de behoefte aan nieuwe technologieën en raakt zelfs het publieke imago van scheepvaartbedrijven.” Daarnaast stimuleren de diverse financieringsmogelijkheden voor duurzame voortstuwingssystemen van de EU en de Duitse federale en deelstaatregeringen reders om te kiezen voor hybride of emissievrije nieuwbouw.

Projecten

De meer dan 200 projecten van EST-Floattech wereldwijd omvatten in Duitsland o.a. de emissievrije veerboot van SFK (Kiel), die sinds 2021 in bedrijf is, en talrijke riviercruiseschepen van rederij Viking. Voorst zijn klant en bemanning van de twee Hamburgse blusboten ‘Dresden’ en ‘Hamburg’ bijzonder tevreden met het batterijsysteem van EST-Floattech na meer dan 200 dagen operationeel te zijn geweest. Tot slot is er de Elektra, de allereerste door waterstof aangedreven duwboot, die ofwel in waterstof-elektrische of volledig elektrische modus vaart.

Batterijsystemen

Naast de beproefde en veel gebruikte batterijmodule ‘Green Orca 1050’, gecertificeerd door DNV en tevens voldoend aan de BinSchUO en ES-TRIN regels, zijn de High Energy NMC, High Power NMC en High Energy LFP van de nieuwe OCTOPUS serie bijna klaar voor inzet. In nauwe samenwerking met system integrators, scheepswerven, ontwerpbureaus en motorenleveranciers zet het team zich in voor verdere groei, zowel wat betreft productie als kennisuitwisseling, om zijn doel van emissievrije scheepvaart te verwezenlijken.