Het aantal jonge ondernemers groeit exponentieel, ziet ook NHL Stenden

Kevin van Uem is vrijdagavond de grote winnaar geworden bij de allereerste editie van het Hayo Apotheker Stimuleringsfonds van NHL Stenden. De student Maritieme Techniek won de hoofdprijs van 2.500 euro met zijn onderneming Zeedrang, waarmee hij een innovatieve, duurzame schroef voor grote zeilboten ontwikkelt. Hij is een van de vele studenten die studeren combineert met ondernemen: iets dat steeds populairder wordt.

Het aantal jonge ondernemers groeit exponentieel, concludeert de KVK. In 2017 stonden bijna 19.000 ondernemers ingeschreven, die op dat moment jonger waren dan 22 jaar. In 2022 zijn het er al ruim 50.000: een toename van 173 procent. Ondernemen wordt steeds populairder onder jongeren en studenten: een behoefte waar NHL Stenden in 2019 al op inspeelde.

Met het oprichten van het Center for Entrepreneurship wil NHL Stenden – met ‘ondernemend’ als een van de kernwaarden – inspelen op de trend en studenten ondersteunen bij hun ondernemersdroom. Het Center for Entrepreneurship helpt (toekomstige) ondernemers, freelancers en zzp’ers verder en maakt het voor studenten mogelijk om tijdens de studie te werken aan de eigen onderneming.

Docent Hans Schülski over een trend binnen de trend

“Bij NHL Stenden zien we de trend van steeds meer ondernemende studenten ook”, zegt Hans Schülski, programmamanager Ondernemerschap. “En waar het vandaan komt is dat steeds meer jongeren zeggenschap willen over hun eigen toekomst. Ze willen hun eigen koers bepalen en niet afhankelijk zijn van een werkgever. Ze willen zich op hun eigen manier ontwikkelen: als mens en als professional.”

Schülski is nauw betrokken bij het Center for Entrepreneurship. “We begonnen met 40 en zitten inmiddels al op 315 studenten. Ze komen vanuit alle studierichtingen: van advocatuur tot zorg. Bovendien, uit een van onze onderzoeken blijkt dat 1 op de 3 studenten overweegt iets met ondernemerschap te doen. Er is veel vraag.”

Binnen de trend van steeds meer ondernemende studenten constateert Schülski nog iets: de wil om een maatschappelijke bijdrage te leveren. “De ideeën en initiatieven van de studenten hebben steeds vaker te maken met circulariteit en duurzaamheid. Ze willen iets goeds doen voor de wereld. De omgevingssensibiliteit van jongeren neemt toe. Dat wil zeggen: ze zien wat er om hen heen gebeurt, staan op en willen positieve impact creëren.”