Het TU Delft Hydro Motion Team bouwt draagvleugels bij Rondal voor de nieuwste vliegende waterstofboot

De potentie van waterstof demonstreren en daarmee de energietransitie in de maritieme industrie versnellen – dit is wat het TU Delft Hydro Motion Team wil bereiken. 25 gemotiveerde studenten zetten hun studie een jaar aan de kant om een waterstof-aangedreven boot te ontwerpen, bouwen, testen en racen. Rondal ondersteunt het team bij de productie van de draagvleugels van de vliegende boot.

Meer informatie

In maart is het team bij Rondal gestart met de productie van de vleugels van de waterstofboot. Rondal ondersteunt het team met kennis, expertise en faciliteiten van het bedrijf. Het team is erg blij met deze steun, Rondal maakt het mogelijk voor het team om zich volledig in te zetten voor hun missie, het versnellen van de energietransitie in de maritieme industrie. Met de nieuwste vliegende waterstof boot werkt het team toe naar een enorm uitdagende wedstrijd; de Monaco Energy Boat Challenge die van 4 tot 9 juli zal plaats vinden. Hier wil het team wereldkampioen worden in de Open Sea Class en de potentie van waterstof demonstreren.

Vliegen

De waterstofboot kan niet alleen varen, maar ook vliegen. Dat vliegen doet de boot door middel van draagvleugels. Deze techniek wordt gebruikt zodat er zo efficiënt mogelijk met de waterstof wordt omgegaan. Dankzij de draagvleugels en de hoge energiedichtheid van waterstof kan de boot zelfs een enkele reis van Amsterdam naar Londen varen zonder te tanken! Op het moment dat de boot door het water vaart, maakt een groot oppervlak van de romp contact met het water wat voor een hoge weerstand zorgt. Tijdens het vliegen zijn alleen de draagvleugels in contact met het water. Dit kleine oppervlak zorgt voor een grote afname van de weerstand. Dit is te vergelijken met het lopen door water. Wanneer je met alleen je enkels in het water staat kan je veel gemakkelijker lopen dan wanneer je tot je middel in het water staat. Tijdens het vliegen ervaart de boot dus minder weerstand en kost het dus ook minder energie om dezelfde snelheid te behouden. Zo kan de boot langer varen met een kleine hoeveelheid waterstof!

Rondal

Rondal is een bedrijf uit Vollenhove met een passie voor het water en composiet. Ze maken onderdelen voor superjachten en zijn gespecialiseerd in de productie van composiet. Het bedrijf is in 1976 opgericht door Royal Huisman Shipyard en bestaat uit 65 hardwerkende vakmensen. Het TU Delft Hydro Motion Team heeft hier dit jaar de vleugels voor de vliegende waterstofboot gemaakt. Door de hulp van Rondal bij de vleugel productie maakt het team grotere kans om te winnen in Monaco. Door te vliegen kan het team zeer efficiënt gebruik maken van de opgeslagen waterstof en daardoor verder varen, dit geeft het team een groot voordeel bij de uithoudingsvermogen uitdaging. Daarnaast kan de boot sneller vliegen over de golven dan dat zij kan varen waardoor de kansen van het team in de snelheidsuitdaging ook vergroot worden. Zowel de medewerkers van Rondal als de studenten van het TU Delft Hydro Motion Team vonden het een geweldige ervaring. Zoals onze Chief Vehicle Dynamics Bas ook wel zegt: “Met de kennis en de faciliteiten die Rondal ons kon bieden was dit de ideale plek om onze draagvleugels te produceren. Door hun hulp hebben we deze uitdaging tot een goed einde gebracht!”.

Wereldkampioenschap

Van 4 tot 9 juli is de race in Monaco waarbij het Hydro Motion Team strijdt om de titel in de Open Sea Class. Tijdens de competitie wordt de boot op de proef gesteld op drie onderdelen: snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen, waarbij de focus van het team ligt op dat laatste. Het team wil de scheepvaart laten zien dat het gebruik van waterstof ook geschikt is voor lange afstanden, zodat ook grote schepen zoals containerschepen in de toekomst gebruik gaan maken van waterstof als brandstof. Het team gebruikt, naast het gebruik van waterstof, ook nog een andere techniek om de race te winnen: ze vliegen! Met genoeg snelheid tillen de draagvleugels de romp van de boot op uit het water, waardoor de boot sneller en verder kan varen met minder brandstof.