Hull Vane® op de Zr.Ms. Groningen

Vandaag, 8 juni, is in Den Helder de eerste Hull Vane® voor de Nederlandse Marine opgeleverd. Deze Nederlandse uitvinding bestaat uit een onderwatervleugel die schepen efficiënter en stiller maakt, en daarbij het vaargedrag verbetert. De Hull Vane® zal begin 2023 geïnstalleerd worden op het achterschip van de Zr.Ms. Groningen, een zeegaand patrouilleschip van 108 meter uit de Holland Klasse serie.

Meer informatie

Onderwatervleugel

Het begon allemaal met een presentatie in Washington in 2015. Hull Vane BV, het Wageningse bedrijf dat als enige ter wereld de bouwrechten heeft op de gepatenteerde vleugel, had op eigen initiatief becijferd dat de vleugel ca. 13% van de jaarlijkse brandstofkosten kan besparen op deze patrouilleschepen.

Na de eerste studies was de interesse gewekt bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO), een onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Defensie, en zijn verdere onderzoeken uitgevoerd op het gebied van verhogen van de prestaties, integratie van de Hull Vane® op de OPV en constructieve integriteit. Hierbij hebben maximale verbetering van het vaargedrag en maximale zekerheid op inzetbaarheid altijd de boventoon gehad. Deze studies werden uitgevoerd in opdracht van DMO en gefinancierd via “MIND”, “Military Innovation by Doing”.

Het is best uitzonderlijk dat defensie rechtstreeks met MKB zaken doet, maar komt steeds vaker voor. Daarom wordt nu vaker gesproken van het Gouden Ecosysteem dan van de Gouden Driehoek (Defensie, Industrie en Onderzoeksinstituten). Vaak borrelen innovaties juist op in het kleinbedrijf, en op deze manier kunnen deze sneller benut worden. De Hull Vane® is een 100% Nederlandse uitvinding en daarmee ook een mooi voorbeeld hoe MIND innovaties introduceert binnen defensie.

Naar verwezenlijken

Na de prestatie optimalisatie en constructieve integriteitsstudie, is door MIND opdracht gegeven voor het structureel ontwerp en de bouw. Dat heeft geleid tot deze gigantische Hull Vane® die vandaag in Den Helder overhandigd is. Het is tot nu toe de grootste en zwaarste Hull Vane® die is gebouwd.

Niels Moerke, directeur Hull Vane BV: “Inmiddels varen er meer dan 40 Hull Vane’s rond. De Hull Vane® is daarmee een bewezen technologie op verschillende scheepstypen. Toch is deze opdracht voor ons van cruciaal belang. Enerzijds is het veruit de grootste Hull Vane® die we ooit gebouwd hebben, maar anderzijds is het ook de eerste voor een marineschip. Hoe mooi ook dat dit op een Nederlands marineschip is! Op dit soort schepen werkt de Hull Vane® fantastisch en geeft de Hull Vane® verschillende voordelen. Met het doel maximale verbetering en maximale inzetbaarheid, kregen we te maken met een hoop aanvullende eisen, maar hebben we ook bewezen daaraan te kunnen voldoen. Dit was een leerproces, maar samen met het team van DMO zijn we hier ook sterker uitgekomen. We weten ook dat buitenlandse marines dit project met interesse volgen. Dit ook met de intentie om de Nederlandse Marine op te volgen hiermee.”

Onderwatervleugel voor 3750 ton schip?

Is zo’n schip niet veel te zwaar om profijt te hebben van een onderwatervleugel? Bruno Bouckaert, verkoopdirecteur Hull Vane BV: “Dit schip kan niet met een vleugel opgetild worden, daar is ze te zwaar voor. Maar de Hull Vane® werkt totaal anders dan normale draagvleugels. Het doel van de Hull Vane® is niet om het schip uit het water te tillen, maar om een voorwaartse stuwkracht op te wekken en de hekgolf te dempen. Hoe minder golven een schip maakt, hoe efficiënter het is. Wat wij zo leuk vinden aan hydrodynamica, is dat efficiëntie zo zichtbaar is. Je ziet (en hoort) het echt wanneer een schip efficiënter vaart. Dat is ook de feedback die we van al onze klanten horen.”

Tactische voordelen

Naast energiebesparing, en dus uitstoot reductie, biedt de Hull Vane® ook veel tactische voordelen voor het schip. Door de demping van de hekgolf trekt het schip minder schuimspoor en is het minder zichtbaar voor satellieten, drones en zelfs bepaalde types torpedo’s. Het landen van helikopters zal veiliger worden, en de verwachting is dat de slipway achterin vaker gebruikt zal kunnen worden voor het te water laten en terughalen van de FRISC. Het schip zal een hogere topsnelheid hebben en een lange afstand sneller kunnen afleggen, bijvoorbeeld bij interventies bij calamiteiten. Maar bovenal is het doel om de afhankelijkheid van diesel te verminderen. Dat geldt in vredestijd, maar zeker in oorlogstijd.

Hull Vane

Hull Vane BV ontwerpt en bouwt hydrodynamische oplossingen voor schepen om het vaargedrag te verbeteren, efficiency te verhogen en voor meer duurzaamheid.