Jubilerend NMT-lid Bender (75 jaar!) over toen & nu

Elektriciteit is een wonderlijke ontdekking die de mensheid ver heeft gebracht. Maar veiligheid is onlosmakelijk verbonden aan gebruik van elektrotechniek. Bender Benelux BV heeft zich daar volledig in gespecialiseerd. Wouter van Beek, Managing Director: “Bedenk een complexe stroomvoorziening in een speciale omgeving en Bender biedt met haar kennis en ervaring op het gebied van een veilige stroomvoorziening een passende oplossing.” Bender Benelux BV is nog niet zo heel lang lid van NMT (sinds 2018), maar wel al geruime tijd een gevestigde naam in de Nederlandse maritieme sector. Het Duitse moederbedrijf, Bender Group, viert dit jaar haar 75-jarig jubileum. Inmiddels draait de Nederlandse tak, in het begin via een agentschap, al 45 jaar mee.

Meer informatie

Door Jeanine Kwakernaak

Bender richt zich op de maritieme sector maar ook op andere sectoren zoals de zorg (operatiekamers in ziekenhuizen) en de spoorwegen. Continuïteit in bedrijfsvoering is de verbindende factor. Aan boord van een schip wil je kunnen rekenen op een betrouwbare, continue stroomvoorziening. Downtime is erg kostbaar en kan zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen. Een elektrisch aangedreven schroef moet natuurlijk niet zomaar kunnen uitvallen. Wat dat betreft heeft Bender de trend mee. De elektrificatie van schepen is volop gaande in de weg naar een duurzamere scheepvaart en daar komen natuurlijk ook allerlei complexe vraagstukken bij kijken. Michel Kruijthoff, Commercieel Technisch Adviseur Industrie vertelt: “Op ons hoofdkantoor in Duitsland buigen dagelijks 400 professionals zich over allerlei Research & Development vraagstukken. Als er bijvoorbeeld nieuwe scheepsmotoren worden ontwikkeld door leveranciers, ontstaan er als het ware nieuwe potentiële ‘problemen’. Dan starten zij dus met het doorrekenen van allerlei situaties zodat we steeds goed voorbereid zijn op nieuwe ontwikkelingen.”

Werkschepen van Allseas

Bender is de vaste partner van allerlei NMT-leden als het gaat om complexe elektrotechnische uitdagingen. Van Beek: “Onze klanten zijn scheepsbouwers, reders maar ook maritieme toeleveranciers. We ondersteunen met onze dienstverlening en producten bij de bouw en installatie van grote werkschepen van bijvoorbeeld Allseas, maar denk ook aan marineschepen of schepen met een alternatieve energievoorziening.” Ook alle kranen in de Rotterdamse haven zijn door Bender beveiligd. Van Beek: “De laatste schakel bepaalt of je bedrijfscontinuïteit hebt of niet. Als er een fout optreedt dan zorgen wij ervoor dat je bedrijfsoperatie alsnog door kan gaan op een veilige manier. Natuurlijk is vervolgens wel op korte termijn onderhoud of reparatie nodig. Door onze systemen houd je een stukje regie in handen als er fouten optreden in de elektrische systemen en kun je kosten besparen.”

Aarde maken op een schip

De dienstverlening van Bender betreft het doorrekenen van de elektrische installatie, de installatie van de ‘gele kastjes’ die de elektrische installatie visueel inzichtelijk maken voor de bemanning, monitoren en beveiligen en ook garandeert het bedrijf een goede isolatiebewaking/aardlekbeveiliging. Aarde maken op een schip is andere koek dan aan het vaste land. Van Beek: “De aarde van het schip is in feite de scheepsromp, maar die kan je niet altijd direct gebruiken, anders gaan er elektrische stromen lopen over de romp en kan er elektrolyse optreden. Dan wordt als het ware langzaam het schip opgegeten. Wij dragen zorg voor een gescheiden koppeling naar de scheepsromp, waardoor de elektrische installatie niet hard gekoppeld is aan de romp.”

Eerste patent in 1939

Het managen van die elektrostromen was vroeger in de mijnen ook een issue. Daar hield de oprichter van Bender, Walter Bender, zich voor aanvang van de Tweede Wereldoorlog mee bezig. Bender vond de oplossing, vroeg in 1939 zijn eerste patent aan, en richtte vervolgens na de oorlog zijn bedrijf op. Zijn zoon Christiaan Bender liet het bedrijf uitgroeien tot een belangrijke speler in de elektrotechniek. Kruijthoff: “Tot op de dag van vandaag is Bender nog steeds een familiebedrijf met inmiddels zo’n 800 mensen in dienst in Duitsland en hier in Nederland 20.”

Wind mee

We spraken er al over dat Bender de trend mee heeft in de elektrificatie van de scheepvaart. Maar het bedrijf heeft ook de spreekwoordelijke wind mee. Van Beek: “Bij windmolenparken op zee worden immens grote vermogens opgewekt die ook weer veilig naar de eindgebruiker moeten worden geleid. Daar zit veel uitdaging in. De data die windmolenparken genereren wil men ook steeds vaker vanaf de wal in kunnen zien. Vanuit Bender zijn we druk bezig om te kunnen kijken hoe we aan die wens kunnen gaan voldoen.” Die trend is er namelijk ook in de scheepvaart. Vanaf de wal wil men realtime data kunnen ontvangen van de schepen om zo efficiënt onderhoud in te kunnen plannen bijvoorbeeld, of de vloot met elkaar te vergelijken qua prestaties.

Vieren

Het 75-jarig jubileum viert Bender het liefst met een groot feest met alles erop en eraan, maar corona gooit roet in het eten. Van Beek: “We ontplooien nu vooral kleine initiatieven om het jubileum te vieren met onze klanten. We hopen velen van hen in ieder geval te ontmoeten in onze stand in het Holland Paviljoen in hal 1 op Europort. Hopelijk kan deze beurs eind dit jaar doorgaan.”